23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fairtrade-bananen stormer frem i dansk dagligvarehandel

Salget af Fairtrade-bananer nåede nye højder i 2024, hvor hver fjerde banan i dagligvarehandlen var Fairtrade-mærket

Fairtrade-bananen er blevet et folkeligt valg blandt danske forbrugere.

I 2024 blev der solgt næsten 18 millioner kilo Fairtrade-bananer i danske supermarkeder, svarende til over 100 millioner bananer. Det gør den gule frugt til en central løftestang for Fairtrade-mærket Danmarks samarbejde med dagligvarebranchen. Ifølge organisationen er Fairtrade-bananer nu tilgængelige i stort set hele dagligvarehandlen – fra discountkæder til supermarkeder.

Det oplyser Fairtrade-mærket Danmark i en pressemeddelelse.

- I dag har stort set hele den danske dagligvarehandel Fairtrade-bananer på hylderne – fra discount til supermarked. Bananen er det klare lyspunkt i et år, hvor markedet for mærkningsordninger var præget af prisusikkerhed, yderligere vækst i discount, tårnhøje råvarepriser og pres på forbrugernes økonomi, siger Camilla Erika Lerberg, som er direktør i Fairtrade-mærket Danmark.

Bananerne har givet organisationen en licensindtægtsstigning på 9,4 procent og er dermed den bedst performende produktkategori sidste år. Det gav Fairtrade-mærket et overskud på knap 625.000 kr. efter et underskud året før.

Blandt kæderne markerede Rema 1000 sig med vækst i salget af Fairtrade-bananer, understøttet af åbningen af 52 nye butikker.

- Vores nye butikker er en væsentlig del af forklaringen på det stigende salg. Samtidig har vores købmænd høj fokus på kvaliteten i frugt- og grøntafdelingen. Så det handler både om at nå ud til flere kunder og godt købmandskab, siger Jonas Schrøder, direktør for kommunikation og ansvarlighed i Rema 1000.

Hos Coop har Fairtrade og økologi længe været en integreret del af sortimentet, og kæden sælger udelukkende økologiske bananer – mange af dem med Fairtrade-certificering. Også her er budskabet, at forbrugerne skal kunne handle ansvarligt uden besvær.

Se nøgletal for: {{ company.name }}
Dagligvarer Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.166