23948sdkhjf

Svindelwebshops står bag tusindvis af annoncer på Facebook

Antallet af svindelwebshops, der reklamerer med danske varer af god kvalitet, men i stedet leverer billige kinesiske varer, har nået et hidtil uset omfang.

Det viser en undersøgelse fra mediet TjekDet, som har identificeret flere end 100 falske webbutikker. Reelt er antallet langt større, skriver TjekDet.

For tiden sender webshoppene tusindvis af annoncer ud på sociale medier med det formål at lede forbrugerne over på deres egne sider.
TjekDet har analyseret flere end 10.000 annoncer fra blot ni svindelwebshops. Tilsammen er de 10.000 annoncer blevet vist for danske brugere mindst 30 millioner gange.

TjekDet har undersøgt de mange annoncer ved at trække tal fra Metas annoncebibliotek, hvor det samtidig fremgår, hvor mange brugere den pågældende annonce er nået ud til. For eksempel har webshoppen Olsen & Olsen fra flere forskellige konti oprettet omkring 7.000 annoncer, der har en samlet rækkevidde på over 10 millioner visninger.

Typisk forsøger de mange webshops at give indtryk af, at de er danske ved at bruge dansk-klingende navne som "Theo & Liv Copenhagen", "Olsen & Olsen" og "Aarhus Modehus". Men bag facaden gemmer sig udenlandske personer, der narrer danskere til at købe billigt produceret tøj, smykker, legetøj og interiør.

Den store mængde annoncer gør Niels Ralund, der er E-handelsdirektør ved Dansk Erhverv, “trist”. Han har ikke meget tilovers for den type webshops.
- Jeg hader svindlere. Jeg kan slet ikke have med det at gøre. Det er på alle måder under bæltestedet, siger han.

Niels Ralund frygter, at de mange vildledende webshops kan skabe en bekymring hos forbrugeren.

- Svindlen er i fremdrift nu på en helt anden måde end tidligere, og det er naturligvis bekymrende, fordi der er forbrugere, der bliver usikre ved at handle på nettet, og det er jeg jo meget ked af, lyder det fra direktøren for e-handel. Han tilføjer, at nettet generelt er et sikkert sted at handle med henvisning til, at man altid kan - hvis man vel at mærke handler hos de lødige webshops - få sine penge retur og har 14 dages fortrydelsesret.

Foruden at give indtryk af at være danske, er der flere af webshoppene, der deler fabrikerede, sentimentale historier i deres jagt på danske kunder.
“Med tårer i øjnene må jeg meddele jer dette. Efter mange år med kærlighed og dedikation til min butik er jeg nødt til at give op” kan man læse i en annonce fra ‘Nova Copenhagen’.
På annoncen ses et billede af to triste butiksejere. Men de er opdigtede og billedet er skabt af kunstig intelligens.

Meta er tilsyneladende opmærksomme på de vildledende annoncer. TjekDets research viser, at Meta har fjernet adskillige annoncer fra Olsen & Olsen, der ifølge Meta “ikke fulgte vores annonceringsregler”.
Men det har ikke stoppet annoncerne. TjekDet har identificeret, at Olsen & Olsen de seneste dage har sendt omkring 100 nye annoncer i omløb på Facebook og Instagram.

TjekDet har spurgt Meta, om de føler et medansvar for de forbrugere, der føler sig snydt af annoncerne på deres platforme, og hvor mange regelbrud der skal til, før en konto udelukkes fra annoncering. Meta har ikke reageret på henvendelsen.

Artiklen er en del af temaet E-handel.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063