Netbutik dømt for skjulte abonnementer

Østre Landsret har idømt GN Triova ApS – selskabet bag netbutikken flipsu.dk – en bøde og konfiskeret fortjeneste fra abonnementssalg.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Netbutikken Flipsu.dk vildledte forbrugere til ufrivillige abonnementer på kosmetikprodukter. Selskabet bag er blevet idømt en bøde på 100.000 kr. og får konfiskeret en fortjeneste på 1.675.000 kr.
– Med Østre Landsrets afgørelse er det endnu engang slået fast, at forbrugere, der handler på en netbutik, hvor der ved køb af varer er tilknyttet et abonnement, meget klart og tydeligt skal gøres opmærksom på abonnementet. Hvis oplysningerne om abonnementet ikke er til stede under hele købsforløbet på netbutikken - eller træder i baggrunden i forhold til selve varerne - så er der tale om vildledende markedsføring, udtaler Forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden i 2018 efter klager fra forbrugere, som opdagede, at de betalte abonnement uden samtykke. Retten fandt, at abonnementsoplysningerne blev præsenteret på en uhensigtsmæssig og uklar måde, hvilket udgør vildledning i henhold til markedsføringsloven.
– Landsretten har desuden konfiskeret hele netbutikkens nettofortjeneste fra salget af abonnementer på næsten 1,7 mio. kr. og sender dermed et klart signal om, at det ikke kan betale sig at vildlede om abonnementer, siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Østre Landsret reducerede både bøde og konfiskationsbeløb sammenlignet med byrettens oprindelige dom. Retten vurderede, at markedsføringsomkostninger kunne fratrækkes fortjenesten, men fandt ikke grundlag for at fradrage yderligere driftsomkostninger.