23948sdkhjf

Butikker kan selv være med til at forhindre kortkaos

Forretninger kan ofte tilbyde offline-betaling, hvis Nets' systemer svigter, siger Dansk Erhverv

Man kan som butik eller restaurant selv være med til at forhindre, at et systemnedbrud hos Nets som i lørdags indebærer, at man ikke kan modtage betaling fra kunderne.

Sådan lyder det fra Henrik Sedenmark, der er fagchef for betalinger hos Dansk Erhverv.

Han reagerer i Berlingske på den kritik, der har været rettet mod Nets efter lørdagens nedbrud.

Det medførte blandt andet store køer ved Storebæltsbroen og udfordringer på musikarrangementerne Musik i Lejet og Grøn Koncert.

Men også hos mange restauranter og butikker, der holdt åbent lørdag aften, hvor nedbruddet fandt sted.

Offline-betalinger

Ifølge Henrik Sendemark kan mange betalinger klares, hvis man sætter sine betalingsterminaler op til at kunne modtage såkaldte offline-betalinger.

- Der er nok i hvert fald nogle af de steder, hvor man kunne have løst problemerne ved at omstille terminalen, tage imod offline-betalinger og instruere kunderne i at anvende deres fysiske dankort med chip og pin i terminalen, siger han til Berlingske.

Offline-betalinger gemmes på betalingsterminalerne og gennemføres, når der igen er forbindelse til Nets.

De kan dog kun bruges, hvis kunden har et dankort eller en kombination af Visa eller Mastercard og dankort.

Henrik Sedenmark opfordrer alle forretningsdrivende til at indføre et backupsystem, der kan træde i kraft, hvis det af den ene eller anden grund ikke kan lade sig gøre at få forbindelse til sin primære betalingsudbyder.

Sund & Bælt kan tage imod offline-betalinger med dankort, men det var lørdag aften langt fra alle, der havde sådan et ved hånden. Det gjaldt blandt andet udenlandske bilister.

/ritzau/

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078