Grænsehandels-lillebror: Disse varer trækker væksten
Den Coop-ejede grænsehandelskæde Fakta Tyskland fylder ikke helt så meget i landskabet som den dominerende konkurrent, Fleggaard.
Men i Faktas tre butikker i Harrislee, Süderlügum og Aventoft syd for den dansk-tyske grænse ser man ifølge Coop-ledernes blad Butikslederen den samme udvikling af salget af helt almindelige dagligvarer som hos grænsehandels-"storebror".
Gennem det seneste år er kædens salg af de mest almindelige fødevarer som mælk, frugt og grønt, kød og pålæg steget med over 10 procent.
– Vi sælger stadig de store traditionelle grænsehandelsvarer – øl, vand og slik – men det er på de øvrige dagligvarer, at vi oplever den store vækst både lige nu og over hele det seneste år, siger direktør i Fakta Tyskland, Kasper Allermann, til mediet.
Det er ikke mindst de seneste års prisstigninger på dagligvarerne herhjemme, som har løftet dagligvaresalget i de tyske Fakta-butikker.
En lavere moms, færre afgifter og et lavere omkostningsniveau i Tyskland gør det ifølge Allermann muligt at tjene mere på at sælge billigere i Tyskland.
Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.