73 procent dyrere oksekød: Det gør høje priser ved salget
Ikke helt uventet får de voldsomme prisstigninger på oksekød herhjemme salget til at falde markant i dagligvarebutikkerne.
Ifølge Jyllands-Posten oplyser flere store dagligvareaktører, at salget af oksekød i år er faldet omkring 10-20 procent, når man måler i mængder.
Over fem år er butikspriserne på oksekødet steget med 73 procent, viser et træk, som Danmarks Statistik har lavet for mediet. Alene siden december sidste år er stigningen på 20 procent.
Både Salling Group og Coop melder nu om et tydeligt fald i forbruget.
- I vores butikker er salget af oksekød målt i mængder faldet 10-20 pct. Priserne har tydeligvis ramt en smertetærskel, hvor forbrugerne begynder at trække sig og køber mindre oksekød. Det er simpelthen blevet for dyrt. I stedet køber forbrugerne mere kyllinge- og grisekød, siger Jacob Lassen, senior kommunikationsrådgiver i Coop Danmark, til mediet.
Overordnet set skyldes de voldsomme stigninger, at balancen mellem udbud og efterspørgsel er ændret i hele Europa. En gængs forklaring er, at landmænd holder igen med investeringerne - eller stopper helt - på grund af usikkerhed om klimakrav til produktionen.
Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.