Kødrevolution i køledisken: Færre tilbud, mere jagt
Med et prisniveau, der er steget 73 procent på fem år, er det ikke så underligt, at forbrugerne ændrer købsadfærd, når det gælder oksekødet - en af danskernes absolutte favoritter på middagsbordet.
For nylig kom det frem, at salget af oksekød i supermarkederne er faldet med op mod 20 procent målt i mængder. Og nu fremgår det af Coop-medlemmernes medie Samvirke, at oksekødet er rykket kraftigt opad blandt de mest søgte tilbudsvarer.
Hvor det tidligere lå længere nede på listerne, er oksekød hoppet op på en femteplads blandt de mest søgte dagligvarer på tilbud.
Jesper Drachmann, adm. direktør i Effectmanager, der overvåger tilbudsaviser og kampagner i danske supermarkeder siger til mediet:
- I marts så vi en stigning i søgninger efter tilbud på oksekød på 22 procent sammenlignet med februar. I april steg det igen med 19 procent i forhold til marts. Tidligere år har interessen været nogenlunde stabil, så der er ingen tvivl om, at det er en ny udvikling. Danskerne leder oftere og oftere efter tilbud på hakket oksekød, siger han.
Ifølge Drachmann er der imidlertid færre tilbud at komme efter i år, hvor antallet af kampagner er faldet med 18 procent i forhold til 2024 - dog undtaget hakket oksekød med en fedtprocent mellem 8 og 12.
Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.