23948sdkhjf

Matas-topchef: Online er vækstlokomotivet – men butikkerne er stadig nøglen

Matas’ netbutikker vokser videre – men bærer de vækstmotoren alene?

Onlinehandlen har for alvor bidt sig fast hos detailkæmpen Matas.

I dag stammer hver tredje krone i koncernens omsætning fra nethandel – helt præcist 32 pct. af Matas Groups omsætning stammer fra onlinebutikkerne – men fysisk detailhandel forbliver en hjørnesten i strategien.

Ifølge Matas' topchef Gregers Wedell-Wedellsborg skyldes fremgangen især det udvidede sortiment og en bredere appel til flere kundegrupper. De mange nye varer og brands tiltrækker ikke kun nye kunder – det får også loyale medlemmer til at handle på tværs af kategorier, ikke kun make-up.

- Online er vores hurtigst voksende kanal, understreger han og tilføjer, at selvom nettet vokser, er det ikke på bekostning af det fysiske. Tværtimod:

- Vi ser online som vores store vækstlokomotiv. Men vi udvider også løbende med nye butikker og moderniserer butikker. Vi tror på butikkernes rolle som værende afgørende for os.

Kundernes præferencer bakker ifølge topchefen op om strategien: Uanset om det er en Gen Z-forbruger eller en ældre kunde, ønsker mange stadig at kunne se og mærke produktet fysisk, før de køber. Derfor fastholder Matas investeringerne i de fysiske butikker – og forsøger samtidig at overføre rådgivning og vejledning til nettet.

- Den vejledning og rådgivning – som vi er kendt for – prøver vi også at bygge op online med personlige konsultationer – men det er ikke det samme som at stå med produktet fysisk i hånden.

Bredden skal trække volumen

Samtidig stiger gennemsnitskøbet kun svagt – op med 1 pct. i kvartalet – mens kundestrømmen vokser med 300.000 besøg. Det er ifølge Gregers Wedell-Wedellsborg et bevidst valg. Strategien er at tilbyde mere til de eksisterende kunder, ikke nødvendigvis at sælge mere pr. transaktion.

Han beskriver det som en volumenstrategi, hvor man med bedre priser, kampagner og bredere sortiment tiltrækker flere kunder, vel vidende at kurven ikke stiger i et marked med lav forbrugertillid.

- Vores vækststrategi er, at kunden skal kunne bruge Matas og Kicks til mere, end de har været vant til.

Mens kunderne klikker varer hjem i stigende grad, er der stadig noget særligt ved at få rådgivning over disken og dufte til en ny parfume i butikken. Og det er præcis i det krydsfelt, at Matas, ifølge topchefen, ser sin fremtid.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079