Cocktailproducent får kritik for dåse i manga-stil
Cocktailproducenten Mikropolis har trukket dåsecocktailen ”Rhubarb Crush” tilbage efter kritik fra Alkoholreklamenævnet. Cocktailen på 6,5 pct. alkohol blev solgt i en farvestrålende emballage med en barnligt udseende figur i japansk manga-stil.
Det skriver Alkoholreklamenævnet i en pressemeddelelse.
– Ud fra en helhedsvurdering er det nævnets vurdering, at den animerede figur med barnlige træk i kombination med farvevalget giver et samlet indtryk, som appellerer specielt til børn og unge, skriver nævnet i pressemeddelelsen.
Mikropolis påpegede i sit svar til nævnet, at manga er et internationalt kunstnerisk udtryk, som i høj grad dyrkes af voksne. Producenten understregede desuden, at illustrationen er specialfremstillet og ikke knyttet til kendte tegneserier eller figurer, som børn kender.
Virksomheden advarede mod, at indgrebet kunne være en unødvendig indskrænkning af den kommercielle ytringsfrihed. Alligevel valgte Mikropolis straks at stoppe al markedsføring og salg af cocktailen i den pågældende emballage. Det skete for at vise, producenten tager nævnet alvorligt og gerne vil bidrage til en ansvarlig alkoholkultur.
Alkoholreklamenævnet tager til efterretning, at producenten reagerede hurtigt og fjernede dåsen fra markedet.
Artiklen er en del af temaet Leverandører.