23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Pris, pris, pris: Selv hos Alma Madmarked bliver det et tema

"Alma er ikke gennemsnitlig. Hvis vi var gennemsnitlige, skulle sortimentet være gennemsnitligt. Priserne skulle være gennemsnitlige. Kundeservicen skulle være gennemsnitlig".

Det er velkendt, at en af landets yngste, mindste og mest omtalte kæder, Alma Madmarked med to butikker i Københavnsområdet, kommunikerer meget anderledes end branchens gennemsnit.

Alligevel er det bemærkelsesværdigt, hvordan Alma med den højt profilerede stifter og adm. direktør Alfred Josefsen i spidsen her efter sommerferien har appelleret til kunderne om at vende tilbage til de to butikker, som nu har været åbne i hhv. fire måneder og tæt på et halvt år.

I det seneste nyhedsbrev fra kæden er der særligt fokus på pris, som i alle andre kæder end Alma er et meget stort tema. Men selv om folkene bag Alma hellere taler om "ordentlige varer", økologi og små kvalitets-leverandører, er det ikke helt til at komme udenom.

Alma har fået lavet en kundeundersøgelse, hvor tilfredsheden ifølge kæden selv er udbredt. Alligevel får prissætningen nogle ord med på vejen. 

- 89 procent af deltagerne mente, at Almas prisniveau var fint, mens en lille del mente, at det var lidt til den høje side. Det med prisniveauet har vi talt meget om internt. Vi har ikke de samme stordriftsfordele som nogle af de store dagligvarekæder i Danmark, som kan købe enorme mængder hjem og dermed opnå en lavere indkøbspris til fordel for deres kunder, skriver Alfred Josefsen.

I en anden udgave af det samme nyhedsbrev bliver modtagerne opfordret til at sætte pris - 0, 10 eller 25 kr. - på Alma-kvaliteter som blandt andet det brede udvalg af økologiske varer, "adgangen til byens bedste frugt- og grøntsagsmarked" og forsøget på "at holde de mest ultraforarbejdede varer ude af sortimentet". 

De valgte beløb skulle så indgå i et samlet regnestykke, hvor man hver især kan gøre op, om det bliver til Almas fordel i sammenligning med mainstream-konkurrenterne - eller ej.

Så vidt vides findes der ikke systematiske pris-sammenligninger mellem Alma og de øvrige dagligvarekæder.

Se nøgletal for: {{ company.name }}
Dagligvarer Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.09|