23948sdkhjf

Dagligvarehandel: Leverandører foreslår ny forhandlingsmodel

Leverandørerne til de danske supermarkeder finder det uhensigtsmæssigt at forhandle priser og vilkår hvert eneste år.
DLF foreslår, at Dansk Supermarked, Coop og de øvrige dagligvarekoncerner grundlæggende ændrer på deres samarbejde med leverandørerne. Det oplyser Berlingske.

Leverandørerne er utilfredse med, at de hvert år skal igennem månedlange forhandlinger, hvor de måles og vejes hos supermarkederne, før de ved om de er købt eller solgt.

Den slags nervekrig i månedsvis mellem samarbejdspartnere er uhensigtsmæssig, og den bør derfor ikke komme hvert efterår. Det mener direktør Niels Jensen, direktør i DLF – Dagligvareleverandørerne.

- Som situationen er nu, kommer der nogle kunstige stop i samarbejdet mellem leverandører og detailhandelen hvert år på to, tre eller fire måneder, hvor forhandlingerne pågår. Det er ærgerligt, for det sætter udviklingen af samarbejdet og produktinnovation på standby, og det er samlet set ikke godt for branchen, siger Niels Jensen.

- Det vil være bedre med mere rullende forhandlinger, og det skal der være, fordi forbrugerne ændrer adfærd og behov over tid. Hvem siger, at forbrugerne skifter adfærd hvert år 1. januar, og at vi derfor skal forhandle hvert efterår, fordi det siger kalenderen? Det er en forhandlingsform, som jeg gerne vil rejse en debat om, siger Niels Jensen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172