23948sdkhjf

Danskerne er vilde med julekataloger

Ny undersøgelse viser at danskerne elsker julekatalogerne. Ikke kun fordi de er praktisk hjælp til juleindkøb - men også fordi de er forbundet med en hel del hygge.
Hvert år modtager de danske husstande et stort antal julekataloger fra butikkerne. Og vi elsker vores julekataloger. Ikke kun fordi de er en praktisk hjælp til at foretage de mange juleindkøb, men også fordi de er forbundet med en hel del hygge, viser en ny befolkningsundersøgelse gennemført blandt 1.002 danskere af Norstat for Dansk Erhverv.

- Julen nærmer sig med hastige skridt, og en stor del af den danske julehygge finder vi i de mange julekataloger. Undersøgelsen viser, at hver tredje dansker læser flere reklamer/kataloger op til jul end normalt i løbet af året. Det skyldes ikke mindst, at julekatalogerne har karakter af magasin- og hyggelæsning end udelukkende at være et praktisk overblik over pristilbud. De fleste husker nok, da man som barn ventede spændt på Fætter BR-kataloget. Det er lidt af det samme, der sker, når vi som voksne glæder os over, at kataloger fra Magasin eller Illums Bolighus dumper ind af døren, forklarer Anne Køster, konsulent i Dansk Erhverv, som bl.a. repræsenterer reklamebranchen og en lang række andre kreative rådgivningserhverv.

To ud af tre synes julekataloger er hyggelige
Ifølge Dansk Erhvervs undersøgelse, er det hele to ud af tre voksne danskere, der synes, at det er hyggeligt at få husstandsomdelte julekataloger, og halvdelen af befolkningen synes, at det gør det lettere at foretage julegaveindkøb og lignende, at man får husstandsomdelte julekataloger.

Julen er en kærkommen forbugsfest
- Julen repræsenterer på mange måder en kærkommen forbrugsfest, som sætter gang i hjulene i de danske butikker og forretninger. Her tjener reklamer og julekataloger et dobbelt formål; én ting er, at de er en del af vores kultur, som er forbundet med hygge og nostalgi. Her tænker jeg ikke blot på de trykte julekataloger, men også på kulturbærende tv-reklamer som fx Tuborgs Julebryg, som vi år efter år trækker på smilebåndet af, når nissemanden i sin kane stikker af sted efter Tuborgs øl-bil. Men derudover er der det praktiske formål, som er at være en afgørende kanal for de mange virksomheder, som ønsker, at det lige netop er deres produkt, der finder vej ind under vores juletræer. Her spiller de trykte reklamer altså fortsat en afgørende rolle, viser undersøgelsen, og det i en tid, hvor vi finder mere og mere information på nettet, slutter Anne Køster.

https://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Documents/2013%20bilag/julekatalog-notat-2013.pdf
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093