Forbrugerne bliver året rundt mødt af udsalgsskilte. Det gør sig særligt gældende i møbelbranchen, hvor forbrugerne bliver lokket med store tilbud.
Det vil Daells Bolighus gøre op med gennem et borgerforslag, der vil indføre to faste udsalgsperioder om året. Hvis et borgerforslag opnår 50.000 underskrifter, bliver det fremsat som et beslutningsforslag i Folketinget.
Ifølge direktør Brian Seemann Broe er møbelbranchen fyldt med falske førpriser og kunstige rabatter.
- Vi har i to år råbt højt om, at der er et strukturelt problem i møbelbranchen. Lovgivningen bliver brudt uge efter uge, og konsekvenserne er stort set ikke-eksisterende. Forbrugerne bliver vildledt, og branchens brodne kar skader hele sektoren, udtaler Brian Seemann Broe, adm. direktør i Daells Bolighus, i en pressemeddelelse.
I Frankrig må butikker kun holde udsalg to gange om året. Et vinter- og et sommerudsalg på cirka fire uger hver. Varerne skal have været til salg mindst en måned før udsalget, og butikkerne må ikke fylde lageret op specifikt til udsalget.
Det er denne model, Daells Bolighus ønsker at bringe til Danmark.
- Politikerne kan ikke længere se igennem fingrene med systematisk misbrug af lovgivningen på forbrugernes bekostning. Vi ønsker klare rammer og en Forbrugerombudsmand, der slår hårdt ned på lovovertrædelser, udtaler Brian Seemann Broe.
Borgerforslaget kan ses her: