23948sdkhjf

Stigning i salget af økologisk svinekød

Det går støt fremad med salget af økologisk svinekød på det danske marked, meddeler Friland, som har registreret en vækst på 30 procent i salget de seneste seks måneder.
Forbrugerne lægger i stigende grad økologisk svinekød i indkøbskurvene, når de handler. Slagterivirksomheden Friland, der er den største leverandør af økologisk svinekød i Danmark, meddeler, at salget af øko-svinekød i de seneste seks måneder er vokset med 30 procent målt op imod samme periode sidste år.

- Det sidste halvandet år har vi oplevet en stabil og positiv udvikling i salget af økologisk svinekød. Vi ser en stigende efterspørgsel fra dagligvarehandlen, som er langt den største aftager, men salget til kantiner, restauranter, institutioner osv. er også i vækst, siger Henrik Biilmann, direktør hos Friland, der forventer, at udviklingen vil fortsætte.

Viden kan øge øko-salget
Økologisk svinekød udgør imidlertid stadig kun en meget lille del af det samlede salg af svinekød i Danmark. Kun omkring 1 procent af det svinekød, der i dag bliver solgt i dagligvarehandlen, er økologisk, hvilket er ganske lidt i forhold til andre animalske produkter som eksempelvis æg. Her er den økologiske andel næsten 25 procent.

Hos Økologisk Landsforening forventer man, at det fokus, der er på dyrevelfærden i den danske svineproduktion for tiden, kan være med til at øge øko-andelen. For viden flytter holdninger og handling foran kølediskene, påpeger markedskonsulent Helle Bossen.

- Hvis man som forbruger skal være villig til at betale mere for at få økologisk svinekød, er det klart en forudsætning, at man ved, hvilken forskel økologien gør for dyrevelfærden – eksempelvis at de økologiske grise har god plads og får masser af frisk luft. Man skal vide, hvad man får mere for pengene, siger Helle Bossen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11