23948sdkhjf

E-grænsehandel koster dyrt i momssnyd og tabte arbejdspladser

Danskerne rider flittigere end de fleste andre med på bølgen med at handle på nettet.
Det giver mange fordele for både virksomheder, forbrugere og samfundsøkonomien. Men der er også bagsider ved den ligeså voksende grænsehandel, der følger med.

E-handlen er i kraftig vækst, og danskerne er blandt de mest aktive e-handlende i Europa. Dansk Erhverv har estimeret, at danskerne e-handlede for 69 milliarder kr. i 2013, hvilket er en stigning på 25 procent i forhold til 2011.

E-handlen tilbyder mange fordele til både forbrugere og virksomheder og har potentialet til at virke som en vækstmotor. Det er imidlertid overset, at der med væksten i e-handlen følger et truende grænsehandelsproblem. Ifølge analysepublikationen ”Dansk Erhvervs Perspektiv” e-handlede danskerne i udenlandske netbutikker for 13,7 milliarder kr. i 2013. E-grænsehandel er dermed blevet en stor udfordring for den danske detailhandel, ligesom den traditionelle grænsehandel er det.

Snyder for en halv milliard kr. i moms
E-grænsehandlen indebærer desuden et væsentligt tab af momsprovenu. Hvis de 13,7 milliarder kr. var blevet brugt i Danmark, ville det have givet et momsprovenu på 1,1-1,3 milliard kr..

Ifølge nye tal fra SKAT kom der imidlertid kun 435 millioner kr. ind i moms fra netbutikker fra andre EU-lande i 2013. Selvom en del af differencen på 650-900 millioner kr. skyldes, at udenlandske netbutikker ikke er momspligtige i Danmark, hvis omsætningen i Danmark er under 280.000 kr. årligt, så tyder det på en betydelig momsunddragelse.

Dansk Erhverv anslår, at momsunddragelsen løber op i minimum en halv milliard kr. årligt.

- For at give de danske netbutikker mere lige konkurrencevilkår, bør SKAT tildeles de fornødne ressourcer, så man kan sikre, at udenlandske e-handelsvirksomheder, der er momspligtige i Danmark, afregner dansk moms. Forslaget burde være uproblematisk, idet det må formodes at være selvfinansierende, da der jo årligt er i omegnen af en halv milliard kroner at hente for staten i momsprovenu, siger direktør Laurits Rønn, Dansk Erhverv.

E-grænsehandel koster 3.700 arbejdspladser
Dertil kommer, at e-grænsehandlen medfører, at mange e-handelsarbejdspladser ligger i udlandet frem for i Danmark. E-grænsehandlen koster dermed Danmark dyrt. Skal Danmark udnytte e-handlens potentiale, kræver det en forbedring af danske virksomheders rammevilkår.

Tages der udgangspunkt i en e-grænsehandel på knap 14 milliarder kr., svarer det med en vis usikkerhed til, at den tabte omsætning sammen med i omegnen af 3.700 e-handelsarbejdspladser ligger i udlandet frem for i Danmark.

- Det er velkendt, at det danske løn-, moms- og afgiftsniveau er væsentligt højere end i de fleste andre lande. Derfor er det også sværere for danske netbutikker at vinde omsætning fra udlandet. I takt med den kraftige vækst i e-handlen vil effekten af forskellene i rammevilkår landene imellem stadigt forstørres, og tabet øges for Danmark. Hvis vi skal udnytte e-handlens potentiale, kræver det derfor en forbedring af de rammevilkår, de danske virksomheder er underlagt, fastslår Laurits Rønn.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094