Ny 360-graders analyse af modebranchen
Modebranchen er en vigtig, men lidt overset del af den samlede danske økonomi. En ny rapport giver et overblik over den danske modebranche anno 2014 og viser de udviklingstendenser, branchen oplever.
De senere år har danske modevirksomheder slået deres navn fast på den internationale fashion-scene, men branchens salg dækker over en bred vifte af forskellige modevarer, ligesom virksomhederne i branchen er både fremstillingsvirksomheder, engros- og detailvirksomheder.
Tilsammen udgør det en samlet værdikæde fra udvikling og design over produktion og fremstilling til markedsføring og salg af modevarer.
Masser af jobs i modebranchen
Den danske modebranche har skabt jobs til ca. 27.500 fuldtidsbeskæftigede. Det udgør 2 procent af den samlede private beskæftigelse, og med en årlig omsætning på 69 milliarder kroner, ligeledes svarende til 2 procent af den samlede omsætning i den private sektor.
Modebranchen er også en vigtig eksportsektor. Vi eksporterer beklædning og fodtøj for 26 milliarder kroner årligt. Det svarer til 4,3 procent af den samlede danske vareeksport, og er på niveau med mange af de varekategorier og brancher, vi traditionelt opfatter som de danske eksport-sværvægtere, såsom eksport af svinekød.
Samtidig er modebranchens eksport med til at give Danmark et ’brand’ og en identitet i udlandet. Danmark associeres i høj grad med design og kreativitet, hvilket modebranchen er med til at understøtte.
Analysen er udarbejdet af Malthe Munkøe og Jonas Spendrup Meyer.
Du kan læse hele analysen her .