23948sdkhjf

Danskernes kærlighed til discount varer ved

Selvom krisen klinger af, så frygter discount-kæderne ikke at forbrugerne skifter discount ud med luksus-varer. Forbrugernes spare-bevidsthed er skærpet i de senere år.
Discount-butikkerne er kommet for at blive. Sådan lyder det fra en række direktører i spidsen for danske discount-kæder. Her frygter man ikke at et økonomisk opsving vil får danskerne til at vælge luksusvarer, skriver Jyllandsposten.

En anden bevidsthed
Der er ingen planer om at skrue ned for udviklingen og etableringen af nye butikker, selvom håbet er at danskerne igen vil bruge flere penge. Ifølge detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch & Birch vil danskerne nemlig først hoppe på luksus-bølgen, når det kan betale sig.

- Forbrugerne kommer ud af krisen med en helt anden bevidsthed, end de gik ind i krisen. I dag har de fokus på kvalitet og ikke på luksus. De vil godt betale mere, men der skal være en rigtig god grund til det, siger Flemming Birch.

Han bakkes op af adm. direktør Finn Tang Sørensen for Lidl i Danmark, der tror på at danskerne har fået smag for dagligvarer til lave priser – således at der også er penge til andre goder.

Stadig vækst & Større krav
Men selvom discountkæderne alle er enige om at danskerne fortsat vil holde sig til discount, så stiller det store krav til det enkelte discountkoncept.

- I en opsvingssituation vil discount fortsat ligge højt i danskernes bevidsthed, og derved også totalt set med en høj markedsandel. Jeg er til gengæld også overbevist om, at det stiller endnu større krav til det enkelte discountkoncept, hvis man vil være danskernes foretrukne, siger Fakta-kædens direktør Niels Karstensen, der til trods for troen på discount-konceptet tager en vækstpause efter åbningen af en række butikker i 2014.

Derimod melder både Rema1000 om åbningen af 15-20 om året, mens Lidl planlægger at klippe snoren til 5-10 butikker de kommende år. Netto vil i højere grad satser på udvidelse og modernisering af eksisterende butikker end åbning af nye. Alt sammen tiltag, der er med til at skærpe konkurrencen på discountmarkedet, der i dag sidder på næsten 40 procent af forbrugernes handel af dagligvarer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125