23948sdkhjf

Dagligvare-salget på nettet har fået vokseværk

Dagligvarer bliver nu for alvor købt på nettet. Dansk e-handelsanalyse for august viser at kategorien Dagligvarer, Mad og Drikke er på sit højeste salg nogensinde med 7 % af handlerne i denne kategori.
Det stigende dagligvaresalg får også Post Danmark til at køre med dagligvarer.

Kategorien dækker udover dagligvarer, også Mad & Drikke som fx bestilling af pizza, delikatesser, vin og spiritus, gavekort og madvarer leveret i abonnement.

Dagligvarerne udgør 35 % af handlerne i kategorien og de trækker væksten i 2014, så kategorien i toppede i august med 7 % af handlerne på nettet

- Vi har over det seneste års tid set en klar stigning i dagligvarekategorien, der ellers har ligget ganske lavt på 2-4 % af den samlede nethandel i flere år. Augusts tal ser rigtig positive ud, så udviklingen siden årsskiftet peger klart i retning af, at dagligvarer nu for alvor bliver købt på nettet. Værdien for dagligvarerne alene vil med et groft skøn runde 2 mia. kr. i år. Der er fortsat et kæmpepotentiale, da vi bruger for over 100 mia. kr. på dagligvarer årligt, siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Kan mærke det hos Post Danmark
Hos Post Danmark, der leverer en stor del af de varer, der bliver købet på nettet, kan man også mærke, at markedet for distribution af daglig- og fødevarer købt på nettet er i vækst.

- Det er et marked, hvor vi forventer stor vækst, og vi oplever allerede nu en markant stigning i efterspørgslen fra e-handlen på distribution af daglig- og fødevarer. I dag kører vi bl.a. med kød, frugt og fisk for producenter med netbutikker, der med vores landsdækkende distribution kan gå fra at være lokale til at kunne ramme kunder i hele landet. Vi ser også , at detailkæderne for alvor er på vej ind i e-handlen, og vi har dagligvarer fra bl.a. Irma.dk og SuperBest.dk med i vores biler, siger Jeppe Trier, der er chef for Servicelogistik hos Post Danmark.

Fortsætter stigningen i salg af dagligvarer på nettet, vil det få en mærkbar afsmitning på den samlede omsætning på nettet.

FDIH har på baggrund af 1. halvårs tal vurderet, at danskernes e-handel i 2014 vokser med mere end 15 %, hvilket svarer til salg for mindst 72 mia. kr. på nettet fordelt på op mod 120 millioner handler.

Ud fra Dansk e-handelsanalyse og Danmarks Statistisk tal for forbruget har FDIH beregnet, at danskerne totalt set bruger op mod 370 mia. kr. i de produktkategorier, som Dansk e-handelsanalyse dækker. Dermed er danskerne nu tæt på, at lægge op mod 20 % af deres samlede forbrug på nettet i 2014.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234