23948sdkhjf

Købelysten er på vej tilbage i shoppingcentrene

Her i det tidlige efterår er der ved at tegne sig en tendens til, at danskerne igen har fået lyst til at bruge penge i centrene.
Tre af de sidste fire måneder fra maj til august har vist fremgang. Det skriver Steen & Strøm i en pressemeddelelse.

Da regeringens forslag til finansloven blev fremlagt for få uger siden, opfordrede finansministeren danskerne til at begynde at bruge flere penge, for på den måde at hjælpe det økonomiske opsving yderligere i gang. Noget tyder imidlertid på, at danskerne allerede inden havde forstået budskabet. I hvert fald peger centrenes salgstal henover sommeren i maj, juli og august i retning af, at forbrugerne har fået mere lyst til at shoppe.

- Vi har i nogen tid fået positive signaler fra markedet i form af fornuftige makroøkonomiske tal, en øget forbrugertillid og stigende huspriser. Og vi kan nu begynde at aflæse resultatet i vores omsætnings- og kundetal, som viser, at danskerne igen synes at have fået mod på at shoppe – om end vi også kan se, at de fortsat går lidt forsigtigt frem, siger Claus Tüchsen, Commercial & Marketing Director i Steen & Strøm Danmark.

Med den tiltagende købelyst, forventer Claus Tüchsen et 2. halvår 2014, hvor centrene vil opleve, at markedets positive signaler bliver konverteret til øget forbrug og dermed en pæn vækst i salget.

Svingende tal
I Steen & Strøm hilser man væksten i de seneste måneder særdeles velkommen. Lige som resten af detailhandlen har shoppingcentrene generelt ikke haft meget at glæde sig over omsætningsmæssigt i den første del af 2014. I 1. halvår 2014, landede salget samlet på minus én procent i forhold til samme periode sidste år. Dykker man længere ned i 1. halvårs tal samt seneste salgstal i juli og august, kan der konstateres relativt store udsving. Således var salget i maj måned yderst positivt, i juni det modsatte, for så at komme ud med ny vækst igen i både juli og august.

Trofaste kunder
Kundetallene har i årets 1. halvår været meget stabile – sådan som de i øvrigt har været igennem alle kriseårene.

- Det ser vi som et udtryk for, at folk godt kan lide at komme i vores centre, og det er vi rigtig glade for. De stabile kundetal kombineret med planer for moderniseringer og udbygninger i flere af vores centre lover godt for fremtiden, når forbrugerne for alvor får tillid til økonomien og dermed endnu større lyst til at bruge penge på shoppingturen, siger Claus Tüchsen.

De nye tal fremgår af Centerbarometret, som for hvert kvartal tager temperaturen på detailbutikkerne og skaber overblik over udviklingen i de 16 shoppingcentre, som administreres af Steen & Strøm Danmark.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095