23948sdkhjf

Ny køkkenkæde med 14 butikker

Tyske Rotpunkt vinder indpas på det danske køkkenmarked. Efter blot et år i Skandinavien er 14 butikker på plads – og flere er på vej.
Morten Skjødt var fuld af selvtillid, da han for et år siden sammen med hustruen Anette etablerede Rotpunkts første køkkenbutik i hjembyen Kolding.

Ægteparret havde netop overtaget agenturet for den tyske køkkenproducent og målsætningen var klar: Der skulle etableres en kæde af Rotpunkt-forretninger i Skandinavien. Her et år senere er det en realitet. Morten og Anette Skjødt har indgået franchiseaftaler om åbning af i alt 14 butikker i Skandinavien, heraf seks i Danmark, og er løbende i kontakt med nye emner.

I Tyskland glæder Rotpunkts administrerende direktør, Heinz-Jürgen Meyer, sig over den positive udvikling i Skandinavien.

- Vi har naturligvis været spændte, for markedet har jo været trængt. Omvendt har vi også været overbeviste om, at vores køkkener passer rigtig godt ind i de nordiske lande, for vores design er på mange måder mere skandinavisk end det er tysk. Jeg er imponeret over, at det er gået så stærkt i Skandinavien, for det har jo været en del af aftalen, at Morten også skulle have tid til at passe sin egen butik, siger han.

Har selv hånden på kogepladen
Når man skal åbne en køkkenforretning som franchisetager, er det ikke usædvanligt, at der skal investeres en halv eller en hel million kroner up front. Hos Rotpunkt er den investering betragteligt mindre, og det er givetvis en af forklaringerne på den tyske kædes indtog i Skandinavien.

- Derudover så tror jeg da også, det betyder noget, at vores partnere kan se, at jeg selv tør lægge hånden på kogepladen og har min egen butik i Kolding. Jeg får selv prøvet tingene af og kan på den måde være sparringspartner for de nye der kommer til, siger Morten Skjødt.

Han er gået til opgaven med 22 års erfaring fra den danske køkkenbranche som ballast og ser efterhånden tegn på, at det begynder at lysne:

- Altså, vi er jo stadig ikke der, hvor vi danser rundt med hænderne over hovedet, for udgangspunktet har været meget lavt. Men der er kommet gang i både nybyggeriet og i hussalget igen, så vi oplever helt klart en øget trafik i vores butikker, siger Morten Skjødt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125