23948sdkhjf

Kæders krav skaber øget madspild

DLF ønsker, at kæderne og grossisterne ændrer deres krav til varernes restholdbarhed og styrker deres forecast.
Kædernes krav til dagligvarernes holdbarhed gør det vanskeligt for leverandørerne at styre produktionen af varer, skriver Dansk Handelsblad i sit nyhedsbrev.

Samtidig fører de stramme krav i samhandlen til unødigt madspild, mener brancheorganisationen Dagligvareleverandørerne (DLF).

DLF lægger op til, at kæderne ændrer på kravene til varernes restholdbarhed.

Ifølge DLF bør man gå ind i hver kategori og produktgruppe og se på produkternes reelle holdbarhedstid og hvor lang tid, de har tilbage.

– Der har udviklet sig en branchestandard, der ikke er hensigtsmæssig, og som skaber madspild. Det er vigtigt, at man tager en samlet værdikædebetragtning og ikke kun fokuserer på enkelte dele af værdikæden med risiko for, at man skubber problemet over i andre dele af værdikæden, siger Niels Jensen, direktør i DLF.

Ca. 70 pct. af et produkts levetid skal være til rådighed for grossisten eller kæden, elles modtages det ikke.

Det oplever leverandørerne som et stort problem.

Når kæderne stiller krav om en restholdbarhed på typisk 70 pct., betyder det, at kæderne vil kunne råde over varerne i 70 pct. af varernes levetid.

En vare, som kan holde sig i 20 måneder, skal således være afsat til en butik senest fem måneder fra produktionsdatoen, ellers står leverandøren typisk med et usælgeligt produkt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094