Dagligvaresalget kravler opad
Væksten er behersket - godt en procent i første kvartal af 2015.
Hvor stor en del, der havnede i dagligvarebutikkerne, må vi imidlertid vente en måneds tid på at få et indtryk af, for Danmarks Statistiks seneste tal for detailomsætningen nåede kun at dække til og med dagen før - 31. marts, skriver Dansk Handelsblad i sit nyhedsbrev.
Og marts var ikke lige frem en prangende måned for salget i supermarkeder og discountbutikker.
I forhold til marts 2014 steg salget ganske vist med 1,8 pct. - men det var noget under en vækst på 2,7 pct. i det samlede detailsalg.
De store aktører i dagligvarebranchen tager som regel først udviklingstendenser i salget alvorligt, når man ser dem over en lidt længere periode.
Set i det perspektiv ligger salget af fødevarer og andre dagligvarer i 1. kvartal af 2015 ifølge Danmarks Statistik 0,8 pct. over samme periode sidste år - der igen lå 0,3 pct. over 1. kvartal 2013, målt i mængder.