23948sdkhjf

Tilbudsræset er ved at toppe

Kæderne sælger et rekordstort antal varer på tilbud, men kampagneræset kan være ved at nå grænsen. Coop melder om færre tilbud
Dagligvarekæderne sælger i dag et rekordstort antal varer på tilbud, skriver Dansk Handelsblad i sit nyhedsbrev.

Godt 29 pct. af dagligvarerne - svarende til en omsætning på ca. 32 mia. kr. - sælges i årets 1. kvartal på kampagner, og det er den højeste andel nogensinde på det danske marked.

Det sker på et tidspunkt, hvor markedslederen Coop Danmark ellers går målrettet efter at nedbringe omfanget.

- Vi har reduceret antallet af tilbud i perioden og har til gengæld investeret i lave faste priser. Det har betydet, at vores kampagneandel er faldet som ønsket, siger Jens Juul Nielsen, som er informationsdirektør i Coop, til avisen.

Udviklingen i tilbuds-andelen er svær at spå om og afhænger af en række faktorer.

Ifølge Søren Fromberg Nielsen, head of analytics hos Nielsen, har kædernes salg af kampagnevarer toppet og ligger på et forventeligt niveau i forhold til den rejse, det danske detailmarked har været på.

– Med en øgning af antallet af discountbutikker er det naturligt, at vi ser et øget fokus på pris. Mit bud er, at vi kan nå op på omkring 30 pct. af markedet, siger han og fortsætter:
– Hvis vi sammenligner os med de to lande med den højeste promotionandel i Europa, Portugal og England, ser vi, at andelen af omsætningen supporteret med kampagner stopper ved omkring 35 pct., som det ses i England lige nu. Dog er Danmark ikke 100 pct. sammenlignelig med Englands dagligvarehandel, og forventningen er ikke, at vi når de 35 pct..

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078