23948sdkhjf

Møbelbutikker står styrket efter fusion

Trods hård konkurrence fra kapitalkæderne har butikkerne i Møblér og Danbo øget omsætningen.
Det var en flok tilfredse medlemmer, der i sidste måned var samlet til generalforsamling i In2house.

Kædeselskabet kan se tilbage på et begivenhedsrigt 2014, hvor hovedparten af butikkerne i Danbo Møbler og Smag & Behag gik sammen til én landsdækkende kæde under navnet Møblér. Det ser indtil videre ud til at være en god beslutning. I hvert fald kan butikkerne melde om fremgang i salget i 2014, hvilket er første gang siden 2008.

- Med Møblér har vi taget det bedste af sortimentet fra de to gamle kæder og fintunet vores måde at gå til markedet på. Markedet er fortsat vanskeligt, men vi kan se, at det virker. I år er vi kommet godt fra start og har været foran budget hver måned, fortæller Thomas Hagerup, adm. direktør In2house, til Wood Supply.

Penge tilbage til medlemmerne

Butikkerne i In2house - herunder 39 i Møblér, ni i Danbo samt tre ’frie’ medlemmer - har i 2014 øget den gennemsnitlige omsætning fra 5,133 til 5,167 mio. kr. Dermed er det lykkedes at stoppe en negativ udvikling med konstant tilbagegang siden 2008.

- Møblér-kæden er ved at komme på plads, og på trods af en ekstraordinær investering i markedsføring til lancering af den nye kæde er det lykkedes at fordele 4,4 mio. kr. i overskud og bonus til medlemmerne, fortæller adm. direktør Thomas Hagerup.

Hos Danbo har medlemmerne fordelt et overskud på 510.000 kroner, mens de tre ’frie’ butikker deler et overskud på 145.000 kroner.

Stærkere sortiment
I Møblér skal medlemmerne vænne sig til, at kædekontoret har mere magt over hvilke produkter, der sælges i butikkerne. Til gengæld får de flere eneretsvarer, og der arbejdes nu mere i dybden med sortimentet. Det begynder for alvor komme til udtryk i anden halvdel af 2015.

- Sidste år skulle butikkerne hver især skifte halvdelen af sortimentet ud på grund af fusionen, og det kostede en del ressourcer. I år har vi mere luft til at tage nye varer ind, og der kommer flere spændende nyheder hen over sommeren og efteråret. I år er vi blandt andet begyndt at sælge sofaer med Møbler-logo, og det vil man komme til at se meget mere af, fortæller Thomas Hagerup.

Et andet stort tema for 2015 er IT. In2house er i gang med at udskifte den nuværende C5-løsning med Navision LS Retail.

- Det betyder, at vi fra centralt hold kan se, hvad der helt præcist sælges ude i butikkerne. Vi kan dermed blive meget mere præcise på at optimere sortimentet efter, hvad der giver bundlinje, forklarer In2house-direktøren.

Mangler butikker i Aarhus og Odense
Møblér-kæden består i dag af 39 butikker, og Thomas Hagerup håber, at den positive udvikling kan bane vej for yderligere ekspansion – enten i form af helt nye butikker eller ved at tiltrække medlemmer fra andre kæder.

- Der er altid en naturlig skepsis over for en ny kæde. Men nu er vi kommet fornuftigt igennem det første år, og det kan give os nogle muligheder. Jeg ser åbenlyse huller på landkortet i Aarhus og Odense, hvor vi i dag ikke er repræsenteret, siger han.

In2house sluttede regnskabsåret 2014 med et resultat på knap 2,5 mio. kr. før skat.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109