Skobranchen har sagt farvel til krisen
Øget eksport driver vækst og indtjening
Syv ud af ti kom ud af 2014 med overskud, viser Deloittes Modeanalyse.
- Generelt er skobranchen blevet sundere. De seneste tre regnskabsår har 55 procent af fodtøjsproducenterne haft overskud. Andelen af virksomheder med høj soliditet og et højt afkast af den investerede kapital ligger nu på et stabilt og højt niveau, siger partner og modeekspert i Deloitte, Morten Steinmetz.
Med et primært resultat pr. ansat på mere end 250.000 kr. i gennemsnit er skovirksomhederne faktisk de bedste i modebranchen til at tjene penge.
- De gode tal er både et udtryk for, at de seneste års krise har skilt mange af de dårlige virksomheder fra, og at de gode har tilpasset deres omkostninger og nu er gearet til at udnytte væksten, siger Morten Steinmetz og tilføjer, at fodtøjsbranchen er blevet dygtigere til at flytte deres forretning til nye markeder under krisetider:
- Historisk set har mange skoproducenter hængt fast på hjemmemarkedet under en lavkonjunktur, men vi kan se, at de er blevet bedre til at eksportere og komme ud på de nye vækstmarkeder. Det lover godt for fremtiden, siger han.
Mere end halvdelen af skoproducenterne har i dag et afkast af den investerede kapital på over 10 procent per år.