Flere smukke regnskaber fra smykkevirksomhederne
Syv ud af 10 virksomheder har overskud
Hele 69 procent kom ud med overskud, mens andelen af virksomheder med en solid økonomi fortsat er på vej op. Det er nogle af konklusionerne i Deloittes analyse af den danske modebranche.
- Det er ekstremt glædeligt at smykkebranchen er i bedring efter nogle hårde år. Fire ud af ti virksomheder havde et afkast af den investerede kapital på over 10 procent i 2014, hvilket er en klar forbedring fra forrige år, siger partner og modeekspert i Deloitte, Morten Steinmetz.
På trods af at branchen generelt viser sundhedstegn, er der dog stadig mange virksomheder, der kæmper for at overleve.
- Selv om det generelt går godt i branchen, er der blevet større forskel mellem toppen og bunden. De gode klarer sig ganske enkelt bedre, mens de dårlige klarer sig dårligere, faktisk så dårligt, at hver tiende virksomhed i dag er i fare for at gå konkurs, siger Morten Steinmetz.
Mange af de store smykkeproducenter har traditionelt haft egne butikker, hvor kunderne forventer et højt serviceniveau og ekstra god betjening, hvilket kan være en dyr forretning at drive.
Morten Steinmetz mener derfor, at producenterne bør udvide deres tilstedeværelse på nettet:
- Internettet er en oplagt salgskanal for branchen, da både smykker og ure er lette at sælge online. De skal for eksempel ikke prøves på, som vi kender det med tøj og sko. Hvis producenterne kan få logistikken ved en webshop op at stå og tilbyde god kundeservice online, har branchen et kæmpe vækstpotentiale foran sig, siger han.