23948sdkhjf

Vi lytter til andres mening

I hvert fald når vi shopper på nettet
Det er andre menneskers mening, der har størst betydning for danskerne, når de skal handle på nettet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for anmeldelsesplatformen Trustpilot.

Sociale medier har desuden fået stor betydning, mens reklamer betyder mindre.

Danskerne har fået uendelige shopping-muligheder på nettet, og forbrugerne bombarderes hver dag med lokkende bannerreklamer, slagtilbud på butikkernes hjemmesider og store rabatter via nyhedsbreve.

Men faktisk er det ikke reklamer, men derimod andre menneskers mening, der har størst betydning for danskerne, når de skal træffe beslutning om et køb i en onlinebutik, viser undersøgelsen.

Danskerne tillægger især deres omgangskreds betydning.

I undersøgelsen svarer 89 pct. af de adspurgte, at det, som venner, familie og bekendte siger, har enten nogen, stor eller meget stor betydning.

Også andres ytringer på nettet påvirker os, når vi shopper online.

For 66 pct. har brugeranmeldelser på tjenester som eksempelvis TripAdvisor eller Trustpilot betydning.

Endelig svarer 51 pct., at det, andre skriver på sociale medier som Facebook, har betydning for deres køb online.

- Der kommer hele tiden nye netbutikker til, og for forbrugerne kan det være vanskeligt at manøvrere i de mange udbud og informationer. Det skaber en tryghed og giver stor værdi for mange forbrugere, at de kan høre om andres erfaringer og holdninger. Med nettet og de sociale medier har vi fået endnu flere muligheder for at dele erfaringer med hinanden og træffe mere oplyste valg, siger Mathilde Lykke Bülow, kommunikationschef hos Trustpilot, som p.t. har 13 millioner brugeranmeldelser af virksomheder over hele verden.

Andres mening trumfer reklamer

I modsætning til vores omgangskreds, brugeranmeldelser og sociale medier ligger reklamer nederst på danskernes liste over, hvad der har betydning for deres køb på nettet.

Blot 38 pct. svarer, at reklamer har betydning.

Heraf svarer 1 pct. meget stor betydning, 5 pct. stor betydning og 32 pct. nogen betydning.

Ligeledes har det, webbutikkerne selv skriver på deres egne hjemmesider, blot betydning for 44 pct. af de adspurgte.

Heraf svarer 2 pct. meget stor betydning, 7 pct. stor betydning og 35 pct. nogen betydning.

Og den lavere tiltro til reklamer og virksomhederne selv kommer ikke bag på en forbrugerekspert:


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094