23948sdkhjf

Fra shopping til showrooming

Kundeadfærden har ændret sig, og det sætter krav til virksomhederne, der skal finde den gyldne middelvej mellem online- og offlinesalg

Hos køkkenfirmaet Nettoline har man siden 1993 solgt saml-selv køkkener til forbrugere i hele Skandinavien. Men selvom virksomheden har været tro mod sit grund-DNA, har ændringerne i kundeadfærden krævet løbende tilpasninger gennem årene.

I et marked, der har været presset siden finanskrisen, handler det om at have is i maven og se mulighederne i især online-salg, som bliver mere og mere normalt.

- Der er en stor hemmelighed i køkkenbranchen, og det er, at det er fuldstændig ligemeget, hvad I (forbrugerne, red.) vælger, siger Agner Agerholm Nautrup, senior business manager i Nettoline. Han uddyber:

- Om det er et dyrt Svane, billigt Nettoline eller gedigent HTH - det er det samme produkt, I får. Vi bruger alle sammen de samme producenter over hele linjen. Så I kan købe, hvad I vil.

Hvor forbrugerne før tidligt i forløbet besluttede sig for at købe et køkken ved for eksempel HTH, så starter man i dag fra bunden med en søgning på nettet.

Den faktor, at kunderne i stigende grad køber på nettet, stiller større krav til virksomhedernes logistik - og kræver en anden sælger-mentalitet, end man har været vant til før i tiden.

Læs også: TCM Group henter erfaren køkkenmand til udvikling

- Når man så kommer ud i butikken, ved man alt, der er værd at vide om det køkken, man har udset sig - og ofte også mere end sælgeren, der står i forretningen. Derfor er det nemt at sælge på nettet, siger Agner Agerholm Nautrup.

Når det er 15 år siden, man har købt et køkken, vil man som forbruger gerne mærke varen og kvaliteten, inden man beslutter sig. Og da denne funktion endnu ikke findes på nettet, holder Nettoline fast i deres fysiske forhandlere - det ene udelukker nemlig ikke nødvendigvis det andet.

Læs også: Køkkenkæde i TCM-gruppen åbner nyt i Aarhus

- Kunderne vil gerne, at man skulle kunne det hele. I dag shopper man ikke, man showroomer, hvor man går ud og ‘prøver’ varen, og så går hjem og køber. Det må i min verden aldrig blive en ulempe for butikken, for når forbrugerne køber mere på nettet, køber de også mere i butikkerne, siger Agner Agerholm Nautrup, og fortsætter:

- Det, der driver vores virksomhed nu og i fremtiden, er, at vi fokuserer på at være knivskarpe på logistik og den konceptuelle tilgang. Vi følger forbrugerne, hvor de er - på nettet. Vi driver kundedrevet interaktion fra første søgning på nettet til køkkenet står hos kunden.

Nettoline er et 100% dansk-ejet og uafhængigt køkkenfirma, der er grundlagt i 1960’erne - dengang som snedkervirksomhed.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Arla på vej med flere plantebaserede fødevarer

1

Louise Gade ny HR-direktør i Salling Group

Det er en særdeles erfaren leder, der senere på året bliver budt velkommen af 48.000 kolleger.

Fiskemand erkender kun papirsjusk

Efter seks års fremgang står den danske beskæftigelse stille

Fotoforhandlere får millionbøde for at aftale priser

Forening bag 50 fotoforhandlere instruerede medlemmer i at koordinere priser og får bøde på 1,3 millioner.

Danskerne går i en bue uden om facere

Nyhedsbrev

Bytorv Horsens er solgt

De nye ejere vil gennemføre en omfattende modernisering og gøre centret til midtpunkt i byen.

Salling Group vil sætte standarden for bæredygtig emballage

Mad- og dagligvarer i føtex, Netto og Bilka skal pakkes ind, så mest muligt af emballagen kan genanvendes og genbruges.

Formland: Gæster møder talstærkt op trods trange tider

Chef ved et tilfælde: Langer 400 plankeborde over disken om måneden

Efter Dyne-Larsens død: Møbel-leverandør flager på halvt

RetailNews tester: Stor forskel i forventningerne til onlinesupermarkeder

En test af brugeroplevelsen på de fem største onlinesupermarkeder giver et meget lige resultat - men det dækker over store forskelle under overfladen, lyder konklusionen fra analysefirma.

Coop udvider onlineforretningen

Ikea er blandt verdens mest populære brands

Techgiganter dominerer den globale liste. I Danmark vinder Rema 1000 igen imagekapløbet blandt supermarkederne.

Boom i netsalget sender Matas' omsætning op

Matas' salg på nettet er tredoblet det seneste år, mens salget i de fysiske butikker til gengæld står stille.

Telias danske direktør stopper efter 15 år hos selskabet

Chefredaktør: Lars Larsen drev virksomhed på følelser

Ved at drive virksomhed på følelser og rose den danske model vandt han ifølge Niels Lunde sympati blandt folk.

Miljøstyrelsen finder igen legetøjsslim med skadelig kemi

Sexchikane: Salgsassistent får godtgørelse på 50.000 kroner

En kvinde har fået en godtgørelse på 50.000 kroner efter verbal og fysisk chikane. Det er et tegn på forandring i retspraksis, mener eksperter.

Ikea klar med største tiltag siden børnemøblerne

Pandoras salg går tilbage i det meste af verden

Smykkeselskabet Pandora kæmper med salget. Stor spareplan spiser samtidig af overskuddet her og nu.

Spar åbner flagskibsbutik i Sydhavnen

Irma fejrer 133-års fødselsdag - og åbner moderne supermarked på Østerport

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

13-årig dreng truer sig til cigaretter med luftpistol

Formland er åbnet for 71. gang: Tema afspejler tiden

To kæder er blevet til én: Nu åbner bolighus under nyt navn

1

Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

Mailadresse afslørede drikkevarefuskere

Flying Tiger lukker butikken i Middelfart

Flere forbrugere og virksomheder fik ny bil i juli

Dr. Oetker tilbagekalder kagedekoration

Norsk forbrugsudlåner fordobler overskuddet i Danmark

Styrelse går efter fødevaregigant: Populært varemærke forbydes

Rema 1000 går i partnerskab med Natteravnene

Landbruget betalte for rapport, som nedtonede oksekøds klimabelastning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

EL:CON indgår serviceaftale med Fitness World på landsplan

Startkit til din messestand

Bliver selvscanning en succes?

Den rigtige brik passer ikke altid i puslespillet

Grønt og ansvarligt indkøb og levetidsforlængelse af IT

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Send til en kollega

0.159