23948sdkhjf

Fra shopping til showrooming

Kundeadfærden har ændret sig, og det sætter krav til virksomhederne, der skal finde den gyldne middelvej mellem online- og offlinesalg

Hos køkkenfirmaet Nettoline har man siden 1993 solgt saml-selv køkkener til forbrugere i hele Skandinavien. Men selvom virksomheden har været tro mod sit grund-DNA, har ændringerne i kundeadfærden krævet løbende tilpasninger gennem årene.

I et marked, der har været presset siden finanskrisen, handler det om at have is i maven og se mulighederne i især online-salg, som bliver mere og mere normalt.

- Der er en stor hemmelighed i køkkenbranchen, og det er, at det er fuldstændig ligemeget, hvad I (forbrugerne, red.) vælger, siger Agner Agerholm Nautrup, senior business manager i Nettoline. Han uddyber:

- Om det er et dyrt Svane, billigt Nettoline eller gedigent HTH - det er det samme produkt, I får. Vi bruger alle sammen de samme producenter over hele linjen. Så I kan købe, hvad I vil.

Hvor forbrugerne før tidligt i forløbet besluttede sig for at købe et køkken ved for eksempel HTH, så starter man i dag fra bunden med en søgning på nettet.

Den faktor, at kunderne i stigende grad køber på nettet, stiller større krav til virksomhedernes logistik - og kræver en anden sælger-mentalitet, end man har været vant til før i tiden.

Læs også: TCM Group henter erfaren køkkenmand til udvikling

- Når man så kommer ud i butikken, ved man alt, der er værd at vide om det køkken, man har udset sig - og ofte også mere end sælgeren, der står i forretningen. Derfor er det nemt at sælge på nettet, siger Agner Agerholm Nautrup.

Når det er 15 år siden, man har købt et køkken, vil man som forbruger gerne mærke varen og kvaliteten, inden man beslutter sig. Og da denne funktion endnu ikke findes på nettet, holder Nettoline fast i deres fysiske forhandlere - det ene udelukker nemlig ikke nødvendigvis det andet.

Læs også: Køkkenkæde i TCM-gruppen åbner nyt i Aarhus

- Kunderne vil gerne, at man skulle kunne det hele. I dag shopper man ikke, man showroomer, hvor man går ud og ‘prøver’ varen, og så går hjem og køber. Det må i min verden aldrig blive en ulempe for butikken, for når forbrugerne køber mere på nettet, køber de også mere i butikkerne, siger Agner Agerholm Nautrup, og fortsætter:

- Det, der driver vores virksomhed nu og i fremtiden, er, at vi fokuserer på at være knivskarpe på logistik og den konceptuelle tilgang. Vi følger forbrugerne, hvor de er - på nettet. Vi driver kundedrevet interaktion fra første søgning på nettet til køkkenet står hos kunden.

Nettoline er et 100% dansk-ejet og uafhængigt køkkenfirma, der er grundlagt i 1960’erne - dengang som snedkervirksomhed.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Lars Larsen er sygemeldt på ubestemt tid

Jysk-grundlægger Lars Larsen er sygemeldt og vil ikke være på kontoret det næste stykke tid, oplyser Jysk

Forbrugerrådet Tænk slår fast: Lidl er billigst på økovarer

Vejarbejde har skabt krise for møbelbutik

Netto lancerer "deleposer" på Bornholm

Glemsomme kunder skal hjælpe hinanden i et nyt forsøg.

Slagtere droppede fire-dages arbejdsuge: "Fridagen blev fjollet væk"

Ugens grin: Arbejdskammerater

Nyhedsbrev

Stor opbakning fra handlende til at fejre 1700-tallets Ringkøbing

Når 1700 Festivalen afvikles i Ringkøbing kan de tusindvis af gæster deltage i flere end 60 arrangementer.

Coop kalder hummus tilbage efter fund af metalstykker

Ukronet konge af grænsehandel er død

En stolt og beskeden købmand byggede videre på sin fars kolonialhandel og skabte en institution ved grænsen.

Pandora ramte bunden i rødt eliteindeks

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Designa rykker ind i Københavns køkkenmekka

Åbner flagship store på hjørnet af Gl. Kongevej ved Vesterport.

Coop skjuler cigaretter og donerer 2,7 millioner til kamp mod kræft

Kræftens Bekæmpelse får Coops ekstra fortjeneste på tobak overrakt på Folkemødet fredag kl. 11.30

Bomberyddere tilkaldt: Håndgranat fundet på taget af dagligvarebutik

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Jysk bruger millioner på modernisering og åbning af nye butikker

Møbelkæden Jysk har valgt at bruge et trecifret millionbeløb på at flytte og modernisere butikker. Jysk vil derudover åbne 100 nye butikker som led i en vækststrategi.

Hard Rock hårdt ramt på pengekassen

Havemarkedet vokser – og havedyrkerne bliver yngre og grønnere

En ny generation har fundet vej til haven, og med sig tager de nye interesser og forbrugsmønstre.

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Nordjysk møbelhus tjener fortsat millioner

Norsk eksplosion lukker samtlige brinttankstationer i Danmark

Se videoen: Mandag eksploderede en ny brint-tankstation i Sandvika nær Oslo. Årsagen er endnu ikke kendt, men alle danske brinttankstationer er lukket over det seneste døgn.

Babytallerken tilbagekaldes: Uegnet til kontakt med fødevarer

Tallerken solgt i blandt andet BabySam og Salling tilbagekaldes. Den må ikke komme i kontakt med fødevarer.

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Power åbner i Esbjerg

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

Nu er det slut med gratis plasticposer i Flüggers egne butikker

Bornholmske Coop-butikker går online

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Dansk madspildspioner modtager international pris

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Gigantminus hos Rynkeby

Politiet mistænker ni mænd for over 100 butikstyverier

Gågadebutik lukker efter blot et halvt år

Joe & The Juice når milliardsalg - men ekspansion giver tab

Sidste år kom de for sent, nu er jordbærplukkerne kommet for tidligt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Nye efterårshold på Ejerlederuddannelsen

Send til en kollega

0.255