Butikker, der både sælger via nettet og i fysiske forretninger, står for en stadigt større andel af omsætningen, vurderer Dansk Erhverv.
Danske forbrugere handlede for 5,3 mia. kr. med Dankort på nettet i december 2015, og beløbet svarer til en vækst på 19 pct. i forhold til samme måned i 2014, hvor forbrugerne købte for knap 4,5 mia. kr. i netbutikker, skriver organisationen i en pressemeddelelse på baggrund af en dugfrisk opgørelse fra Nets af dankortomsætningen.
Udviklingen bekræfter, at e-handel vinder frem i detailhandlen ifølge chefkonsulent Marie Louise Thorstensen, Dansk Erhverv.
- E-handel drev væksten i omsætningen med Dankort i december. Det er bemærkelsesværdigt, at tidligere års høje vækstrater i e-handlen fortsætter, og der er ikke noget, der tyder på, at forbrugernes købelyst på nettet bremser op foreløbig, siger Marie Louise Thorstensen.
Ifølge opgørelsen fra Nets tegnede e-handlen sig for 15,4 pct. af dankortomsætningen i december, hvilket er 2 procentpoint mere end i 2014.
- I en travl julemåned foretrækker mange at sidde i sofaen og købe julegaverne på nettet, når børnene er lagt i seng. Ønskesedler og e-handel er som skabt for hinanden, men en del forbrugere sætter stadig pris på, at modtagerne af gaverne har mulighed for at bytte varerne i en fysisk butik. Mange gaver bliver derfor købt i butikker, der sælger både på nettet og i fysiske butikker, siger Marie Louise Thorstensen.
Alt i alt købte danskerne varer og services for 36,8 mia. kr. med Dankort i december 2015 – en omsætningsvækst på 8,3 pct. i forhold til december året før. Tallene er dog ikke korrigeret for inflation og en eventuel stigning i regningsbetalinger med Dankort.
