Flere udenlandske forbrugere klager over danske firmaer
Boomet skyldes overvejende, at forbrugere fra vores nabolande modtager varer fra danske firmaer, som de ikke har bestilt.
Det skyldes hovedsageligt at mængden af klager over danske firmaer, der tilmelder forbrugere abonnementer og sender varer uden forbrugernes accept, er steget med 204 pct.
- Forudgående har forbrugerne ofte bestilt en gratis prøvepakke fx kosmetik gennem en annonce på Facebook. Uden at vide det, er forbrugeren samtidig blevet tilmeldt et fortløbende abonnement, som ikke er gratis, siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europas danske kontor.
Det er især forbrugere i de skandinaviske lande, Holland og Belgien, der klager over at modtage uanmodede varer eller abonnementer. Mere end halvdelen af de klager, som Forbruger Europa modtager fra udenlandske forbrugere over danske firmaer, handler om uanmodede varer eller abonnementer.
- Vores erfaring er, at firmaet ofte har undladt at oplyse forbrugeren tydeligt om betingelserne for at få en gratis prøvepakke. Forbrugeren føler sig bondefanget, og har måske slet ikke bedt om en prøvepakke. Eller også bliver firmaet ved med at sende flere pakker og opkrævninger, uden at det er aftalt, siger Lars Arent.
Flest klager over flyrejser
Der var flest klager over flyrejser nemlig hver fjerde klage. Hver femte klage var over de såkaldte uanmodede varer eller abonnementer.
På en femteplads ligger klager over tøj og sko.
Forbruger Europa er et europæisk netværk, der vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land. Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island. Forbruger Europa i Danmark er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.