Dansk ekspert: Forstår ikke kritik af muslimsk mode
”Det er jo ikke uhørt for et modehus at gå efter at tjene penge på nye markeder.”
Senest deltog Yves Saint Laurents mangeårige partner i et radioprogram, hvor han kritiserede blandt andet Dolce & Gabbana og H&M for at lancere kollektioner rettet mod muslimske kvinder.
Dansk ekspert forstår ikke kritikken:
- Det er fint at opstille moralske eller ideologiske positioner for branchen, men jeg forstår umiddelbart ikke kritikken, da jo ikke er et nyt fænomen, at modebranchen laver nye stilarter for at ramme nye målgrupper og for at tjene penge. Det er nu engang en kapitalistisk verden, vi lever i. Jeg har lavet feltarbejde i flere butikker på Nørrebro, der sælger hijabs, selvom de ikke nødvendigvis støtter brugen af dem. Det er ikke anderledes, siger Connie Carøe Christiansen, der er kultursociolog, Ph.D. og seniorrådgiver hos KVINFO. Hun er desuden ekspert i Mellemøsten og har i mange år forsket i netop islamisk mode.