Regeringens udvalg om markedsføringsloven har netop offentliggjort et forslag til en ny markedsføringslov.
”Der er lagt op til en skarpere, klarere og mere struktureret lov, der i højere grad er strømlinet med de bagvedliggende EU direktiver, hvilket er positivt i en global verden” siger advokat Martin Jørgensen fra Dansk Erhverv, som har deltaget i udvalgets arbejde.
Forslaget til den nye markedsføringslov indeholder kun få ændringer og er derfor i høj grad ”business as usual”. Men det hilses velkomment hos virksomhederne:
”Det er fint, at de ting, der fungerer godt i dag føres videre i forslaget til ny markedsføringslov, samtidig med at vi får en lov, der er bedre struktureret og som er nemmere at navigere i for brugerne af loven, ” siger Martin Jørgensen.
Men Dansk Erhverv havde dog ønsket, at Forbrugerombudsmandens brug af pressemeddelelser i forbindelse med sager også blev omfattet af loven, da de har stor betydning for erhvervslivet.
”Vi mener, at der i højere grad skal skeles til overtrædelsens grovhed, når Forbrugerombudsmanden vurderer, om der skal udsendes pressemeddelelser, og især flere pressemeddelelser med navngivne virksomheder, ” siger Martin Jørgensen og tilføjer.
"Virksomhedernes skal behandles ens uanset selskabsform. I dag gøres der forskel på virksomhederne, så at enkeltmandsvirksomheder anonymiseres, mens selskaber ikke gør. Man bør behandle virksomheder ensartet, så Forbrugerombudsmanden i sager enten altid offentliggør med navns nævnelse eller altid anonymiserer, ” mener Martin Jørgensen, som erkender at der ikke var flertal for ønsket om at få det reguleret i markedsføringsloven.
Generelt er Dansk Erhverv dog tilfreds med forslaget til ny markedsføringslov, som de betegner som afbalanceret og tilgodeser både forbrugernes og virksomhedernes interesser.