23948sdkhjf

De danske skoproducenter har svært ved at finde fodfæste

Faldende indtjening præger branchen
Tilbage---PRESSEMEDDELELSE--- København, mandag /ritzau/PRM / De danske skoproducenter har svært ved at finde fodfæsteFaldende indtjening præger branchen
Pressemeddelelse fra Deloitte

København, 15. august 2016

Årene, der fulgte finanskrisen, var hårde ved de danske skoproducenter, der løbende måtte tilpasse deres virksomheder til et faldende salg. I 2014 så det endelig lyst ud, men nu viser nye regnskabstal, at pilen igen peger nedad. Dermed er den endnu en gang op ad bakke for en branche, der i forvejen har det svært. Det viser Deloittes modeanalyse 2016.

- Generelt er den danske skobranche blevet mindre velpolstret siden forrige år. I dag er hele 24 pct. af skoproducenterne i fare for at gå konkurs, da de har en lav soliditet og et lavt afkast af den investerede kapital, siger partner i Deloitte, Morten Steinmetz.

Selv om skoproducenterne stadig er de bedste i modebranchen til at tjene penge, har også indtjeningen pr. ansat fået et dyk.

- I 2015 kunne skoproducenterne sætte 250.000 kr. i banken pr. ansat, hvilket er 50.000 kr. lavere end forrige år. Det er stadig en pæn fortjeneste i forhold til mange andre modevirksomheder, men det er naturligvis bekymrende, at pilen peger den forkerte vej, siger Morten Steinmetz.

På trods af de skuffende tal er der dog også positive takter at spore i branchen, for mange skoproducenter kæmper hårdt for at udvikle deres forretning.

- Historisk set har mange af de danske skoproducenter hængt fast på hjemmemarkedet, men i den seneste tid er de blevet bedre til at eksportere og komme ud på vækstmarkederne. Samtidig klarer nye, spændende brands til især børn og kvinder sig rigtig godt, så der er absolut lys forude, siger Morten Steinmetz.

Viljen til at lykkes betyder også, at mange af producenterne stadig formår at skabe overskud på trods af sværere markedsvilkår.

- I de seneste regnskaber har 76 pct. af skoproducenterne overskud, hvilket er et flot resultat. Det viser, at mange virksomheder har været gode til at tilpasse omkostningerne, hvilket jo er en forudsætning for at kunne investere i ny vækst, siger Morten Steinmetz.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141