23948sdkhjf

Forbrugerrådet: Når mobilens batteri er opslidt efter en måned, er der noget galt

Rådet vil have reglerne lavet om.
Alt for mange kunder oplever, at batteriet i deres mobiltelefon er slidt op lige efter, at garantien er udløbet, mener Forbrugerrådet Tænk.

Det fortæller DR Sjælland.

Mange smartphone brugere oplever, at batteriet i deres mobiltelefon er slidt op lige efter, at garantien er udløbet.

Det oplyser Forbrugerrådet Tænk, som gerne vil have lavet lovgivningen om, så det ikke efter seks måneder bliver kundernes ansvar at bevise, at batterierne har fejl og mangler, som allerede var der på leveringstidspunktet.

Hos kæden Phonecare, der har butikker fem steder i landet, oplever man, at der dagligt kommer cirka 20 kunder, der har problemer med batterier til mobiltelefoner.

- Kunderne oplever, at telefonen går ud, at batteriet holder ikke særlig godt, eller at batteriet har pustet sig op indeni telefonen og ødelagt andre dele, fortæller driftsansvarlig for Phonecare i Næstved, Rasmus Grundtvig til DR Sjælland.

Han kalder batterisvigt for det hyppigste problem, som kunderne kommer ind med.

Købeloven siger, at hvis man først opdager en fejl seks måneder efter leveringsdatoen, så skal forbrugeren bevise, at fejlen var der på leveringstidspunktet.

Det er urimeligt, når man taler om batterier, mener vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe.

Han fastholder, at hvis et batteri går i stykker eller holder op med at virke efter syv eller otte måneder, så er der noget galt med det.

- Et batteri skal kunne holde længere tid. Så er det helt mærkværdigt at sige, at det er forbrugeren, der skal bevise, at der var noget galt med varen, inden han købte den, siger Vagn Jelsøe til DR Sjælland.

Derfor ønsker Forbrugerrådet Tænk, at lovgivningen på området bliver lavet om.

- Den burde have samme længde som reklamationsrettens længde, altså to år, og specielt, når vi kigger på smartphones og deres batterier.

DR har forsøgt at få en kommentar fra både Samsung og Apple, men de har ikke reageret på vores henvendelser.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125