23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Medarbejdere forventes at svare på e-mails uden for arbejdstid

Det øger risikoen for et højt stressniveau og er dårligt for det psykiske arbejdsmiljø.

Blandt privatansatte danske ledere bliver 23 pct. utålmodige, hvis de sender en e-mail eller en sms til en medarbejder uden for arbejdstid uden at få svar. Det viser tal i en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Ledernes Hovedorganisation, der har spurgt 1.845 privatansatte ledere. Det skriver Finans.

I HK/Privat erklærer næstformand Marianne Vind sig »lettere chokeret« over det resultat.

- Mange af vores medlemmer oplever den problemstilling, og omfanget er på vej op, siger Marianne Vind til Finans.

Hun advarer i den forbindelse mod øget stress. Det bliver et stigende antal medlemmer af HK Privat nemlig ramt af.

I økonomernes og juristernes fagforening, Djøf, fastslår arbejdslivspolitisk chef Edith Jakobsen, at afstemning af forventninger er en afgørende forudsætning for at undgå, at e-mails sendt uden for normal kontortid kan stresse.

Helle Bruun Madsen er ledelsesrådgiver i Ledernes Hovedorganisation, hvis medlemmer er ledere i især private virksomheder.

- En leder bør se med kritiske øjne på, hvad hun forventer af medarbejderne. Hvad betyder det for medarbejderens trivsel og arbejdsindsats, at hun forventer, at de er på hele tiden?,« siger Helle Bruun Madsen, som hæfter sig ved, at 76 pct. »heldigvis« svarede nej til spørgsmålet.

- Tanken om hvert øjeblik at kunne blive forstyrret af arbejde øger risikoen for et højt stressniveau og er dårligt for det psykiske arbejdsmiljø,« siger Bo Netterstrøm, der er seniorforsker i stress og dr.med, til Finans.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web02