23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det gode sensommervejr driller Hennes & Mauritz

Hennes & Mauritz fik en omsætningsfremgang på otte procent globalt i tredje kvartal trods usædvanligt vejr.

Det flotte augustvejr, som prægede det meste af Europa, spillede tøjkoncernen Hennes & Mauritz et lille puds, fordi det fik kunderne til at købe andre varer, end man i første omgang troede, at de ville.

Det viser tøjgigantens regnskab for tredje kvartal i det forskudte regnskabsår.

Selskabet opnåede i perioden en omsætningsfremgang på otte procent i lokale valutaer sammenlignet med samme periode sidste år.

Og ifølge administrerede direktør Karl-Johan Persson kunne fremgangen have været endnu højere, hvis ikke solen pludselig var begyndt at bage.

- Salget var godt i de fleste lande indtil midt i august. Herefter blev salget påvirket negativt af usædvanligt varmt vejr, som fortsatte ind i september og også fortsatte den udfordrede begyndelse på efterårssæsonen, siger han.

H&M's danske landechef, Christel Friis-Mikkelsen, fortæller tilsvarende, at man har solgt masser af sommervarer i august.

- Overgangsvarerne er også startet fint, mens vintervarerne har haft en lidt langsommere start, hvilket er helt naturligt, vejret taget i betragtning.

- Vi har dog en stor tro på vores kollektioner og på, at salget af vintervarerne går i gang, nu hvor vejret vender, siger hun.

H&M har i regnskabsårets første ni måneder i alt omsat for næsten 140 milliarder svenske kroner og opnået et resultat før skat på 16,6 millioner svenske kroner.

Foruden H&M-butikkerne omfatter koncernen butikskæderne COS, Monki, Weekday, &Other Stories og Cheap Monday.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|