23948sdkhjf

Bøde på 10.000 kroner for at oplyse priser uden moms

Ifølge loven skal en vares samlede pris fremgå tydeligt.
Et gulvservicefirma må betale en bøde på 10.000 kroner, fordi det annoncerede med prisen uden moms, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Det har Retten i Hillerød afgjort, efter Forbrugerombudsmanden havde taget sagen op. Ifølge loven skal en vares samlede pris fremgå tydeligt.

Når en virksomhed annoncerer over for forbrugere, så skal virksomheden oplyse en vares samlede pris inklusive moms og alle gebyrer, omkostninger og eventuelle andre udgifter. Det fremgår af markedsføringsloven.

Men en gulvservicevirksomhed undlod at oplyse om prisen inklusive moms, og det koster nu en bøde på 10.000 kroner.

Når retten skal udmåle en bøde for overtrædelse af markedsføringsloven, skal der lægges vægt på overtrædelsens grovhed, omfang og den tilsigtede økonomiske gevinst.

Markedsføringen af priser uden moms var sket i en periode på tre måneder og ophørte umiddelbart efter Forbrugerombudsmandens første henvendelse. Forbrugerombudsmanden havde ikke tidligere behandlet sager mod virksomheden.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

- Forbrugeren skal have oplyst den reelle pris for en vare eller tjenesteydelse. Ellers er regningen ikke gennemskuelig, og forbrugeren risikerer at få en ubehagelig overraskelse, når fakturaen dukker op.

Hvis du vil vide mere om Forbrugerombudsmandens fortolkning af bestemmelsen, kan du læse Forbrugerombudsmandens kvikguide om ’priser med eller uden moms’ eller en mere detaljeret gennemgang i Forbrugerombudsmandens notat om erhvervsdrivendes opfordring til køb.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.12