Sydeuropa og Asien trækker Pandoraomsætningen op
Smykkekoncernen Pandora fortsætter væksten. I årets tredje kvartal solgte selskabet 18 procent mere.
Pandora opnåede således en omsætningsvækst på 18 procent i tredje kvartal sammenlignet med samme periode sidste år, og det skyldes især fremgang i Sydeuropa og Asien.
I Asien og Stillehavsområdet, som ganske vist er koncernens mindste region mål på omsætning, steg salget med hele 46 procent.
- Derudover oplever vi fortsat robust vækst i USA, understøttet af positiv vækst i det direkte sammenlignelige salg, skriver administrerende direktør Anders Colding Friis i en pressemeddelelse.
Det er fortsat armbånd og charms, der sælger bedst i sortimentet, men det er også lykkedes at øge salget af andre smykker markant.
Øreringe er et nyt satsningsområde i 2016, og i tredje kvartal blev salget af disse da også fordoblet.
Pandora har på baggrund af det fine kvartalsregnskab øget forventningerne til 2016 en smule.
Selskabet regner med at nå en såkaldt Ebitda-margin på cirka 39.
Marginen er et mål for en virksomheds indtjeningsgrad og udtrykker forholdet mellem indtjeningen før renter, skatter og af- og nedskrivninger (Ebitda) og omsætningen.
De gode resultater betyder også, at Pandora nu forventer at åbne mere end 325 konceptbutikker i år mod tidligere 300.
Til gengæld har Pandora besluttet at lukke 700 såkaldt multibrandede butikker i USA og Canada, der sammenlagt stod for en omsætning på 150 millioner kroner sidste år.
Konceptbutikkerne, der udelukkende sælger Pandora-smykker, står for 62 procent af det samlede salg.
Sammenlagt forventer Pandora at nå en omsætning for hele 2016 på mere end 20 milliarder sammenlignet med de 16,7 milliarder, som blev realiseret sidste år.
/ritzau/