23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Svendborg trækker turister som aldrig før

Kommunen har samarbejdet målrettet med handelslivet - og det gav pote.

Trods et nybygget hotel i byen er sengene belagt på Københavnerniveau i Øhavets hovedstad, Svendborg.

Årsagen er en samlet strategi, som har sikret flere og større events – og der sker endnu mere i 2017, skriver Svendborg Event i en pressemeddelelse.

Byen har de seneste to år oplevet en øget tilstrømning af turister med 6-9 procent om året, hotellerne melder om belægningsprocenter på niveau med Københavnerhoteller, mens antallet og størrelsen af events vokser.

Oven i hatten er Øhavets hovedstad i år kåret som Danmarks hyggeligste handelsby.

- Vi mærker effekten af de seneste års strategiske samarbejde mellem kommunen, turisterhvervet og handelsstandsforeningen om en målrettet og synlig markedsføring, forklarer eventchef Anja Mia Haas, Svendborg Event.

- De seneste to år har vi koordineret både store og små events mere konsekvent, så byens borgere og gæster oplever, at der altid sker noget fra april til november – og fra næste år helt frem til nytår, siger hun.

I år blev byens turistkontor samlet med det maritime miljø i et velholdt, gammelt pakhus på havnen, og sammen med de øvrige tiltag gav det 17 procent flere henvendelse på turistbureauet i sommer i forhold til sidste år, siger hun.

Året har budt på et overflødighedshorn af aktiviteter.

Eksempelvis mountainbike maratonløbet Bissen MTB med 650 deltagere fra hele landet. Verdens største singlehand-sejlads var udsolgt med over 420 deltagere. Film- og kulturfestivalen SVEND16 trak 23.000 til film, og 25.000 kom til Peter Belli og Gl. Torvedag på en torsdag. Kulinarisk Sydfyn, DM i Motocross, DM i dressurridning, EM i Matchrace, Love In Festival på Skarø, Heartland festival på Egeskov Slot, Indian Summer Festival foruden en ubrudt række af events, livekoncerter samt tilbud i naturen.

- Der sker meget, og i kraft af en koordineret indsats, kan det mærkes positivt på overnatninger og i forretninger, konstaterer Anja Haas.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126