23948sdkhjf

E-handel: For meget kreativitet og for lidt teknik på uddannelser

"Dem vi får fra uddannelserne kan for lidt i praksis," siger succesfuld E-handels-virksomhed, der kæmper for at finde de rette folk.
Dem, der kommer fra uddannelsesinstitutionerne, kan en masse teori om online markedsføring, og de har mange ideer, men de kan ikke udføre dem, fordi de mangler tekniske kompetencer.

Det er lige nu den danske e-handelsbranchens største problem

”Fokus i mange af de kommercielle uddannelser, der i princippet skulle levere folk til vores branche, er på kreativitet og ideudvikling og for lidt på praktisk teknisk kunnen og kodning, siger Søren Sieg Jensen, Partner og medejer af Cykelpartner.dk, en af Danmark hurtigst voksende e-handels-virksomheder, der ligger i Roslev i Salling.

Cykelpartner har 31 medarbejder og sælger cykel og løbe-udstyr i Danmark. Virksomheden forbereder desuden sin entre på det svenske marked.

Søren Sieg Jensen er selv uddannet fra Skive Tekniske Gymnasium, men beskriver sig selv som autodidakt programmør, der har arbejdet med programmering siden han var 12 år.

”Vi må have uddannelsesinstitutionerne til at bakke om uddannelser, der fokuserer mere på kodning og andre tekniske færdigheder og på IT-købmandskab”, siger Søren Sieg Jensen til I dag.dk

Alternativet er, at en virksomhed som Cykelpartner på sigt er nødt til at åbne kontorer i udlandet for at finde de rette medarbejdere.

”Men vi vil rigtigt gerne vokse lokalt. Danmark går glip af store muligheder, for di vi ikke har tilstrækkeligt af de rigtige medarbejdere til rådighed”, siger Søren Sieg Jensen.

Hos Cykelpartner.dk gør de selv noget for at løse problemet. Cykelpartner. Dk. har bl.a. konkrete planer om at tage datatekniker-elever i praktik. Det en fem årig uddannelse.

Kan ikke bruge multimediedesignere
Derimod kan Cykelpartnere som udgangspunkt ikke bruge eksempelvis multimediedesignere, fordi deres uddannelse er alt for overfladisk.

”På multimedieuddannelserne lærer man overfladisk noget om 20 forskellige discipliner, og de er kun i virksomhedspraktik i tre måneder. Men her hos os har vi brug for folk, der kan meget mere på specifikke områder. De skal være deres løn værd, for vore lønninger i Danmark er væsentlig højere end de f. eks. er i Tyskland”.

Søren Sieg Jensen tilføjer, at man på markedsføringsuddannelserne bruger alt for meget energi på f. eks print-medier og andre traditionelle medier, som ikke har fremtiden for sig.

Den tid kunne med fordel erstattes af undervisning i praktisk-tekniske færdigheder som eksempelvis kodning.

Netop uddannelsesinstitutionernes evne til at uddanne medarbejdere til e-handels-virksomheder er i høj grad i fokus i en ny rapport fra Dansk Erhverv, Dansk Industri, Foreningen Dansk Internethandel (FDIH) og IT-brancheforeningen.

I rapporten afleverer de fire organisationer en række anbefalinger til erhvervs- og vækstminister Brian Steen Mikkelsen (K) om, hvordan e-handels-virksomhederne i Danmark kan vokse og udvikle sig.

Anbefalingen går generelt på et mere omstillingsparat uddannelsessystem til e-handelskompetencer.

Men i praksis er det svært at gennemføre. Dels mangler der lærekræfter, dels er for mange unge bange for at tilegne sig de praktisk-tekniske hard skills, som er nødvendige.

Branchen kan hjælpe
Public Affairschef i FDIH, Henrik Theil siger til I dag. dk, at branchen kan hjælpe ved at stille praktikere fra virksomhederne til rådighed som undervisere i f. eks case-forløb.

I rapporten til ministeren efterlyser organisationerne bl.a. fjernundervisning og 24/7 undervisning, der kan skabe fleksibilitet og flydende grænser mellem praktiktid og skoletid.

Desuden skal undervisning i e-handel styrkes i de merkantile erhvervsuddannelser. Det skal de bl.a. fordi virksomhederne efterspørger folk, der kan håndtere e-handel og webshops og som forstår sig på kunders vej fra første klik til køb.

.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094