23948sdkhjf

Den slagne mobilkæmpe Nokia gør comeback

Et finsk firma med en række tidligere Nokia-topfolk har sikret sig rettighederne til at sælge mobiltelefoner i Nokias navn.
For mange er de synonyme med små skærme, store knapper og måske en synlig antenne.

De simple Nokia-mobiltelefoner fyldte i folks lommer i 1990'erne, men det finske firma har aldrig opnået stor succes med sine smartphones. Det seneste år har det slet ikke været muligt at købe en ny smartphone med Nokias mærke på, men det bliver der ændret på i det nye år.

I første halvdel af 2017 gør Nokia-smartphones nemlig comeback, efter at et andet finsk firma har sikret sig rettighederne til at lave de moderne telefoner med Nokias brand i ryggen.

Det sker, efter at Nokia i 2014 solgte sin mobiltelefonforretning til Microsoft for omkring 50 milliarder kroner. Den amerikanske it-gigant lancerede efterfølgende en række smartphones i sit eget navn, men med meget begrænset kommerciel succes.

I år er Microsoft stort set gået væk fra at poste penge i den forretning, og i denne måned faldt de sidste detaljer på plads, så finske HMD Global i det kommende årti har ret til at producere og sælge Nokia-telefoner. Også tablets er en del af aftalen.

Nokia eksisterer stadig som netværksoperatør, men producerer ikke selv telefoner. Ifølge den nye aftale kommer HMD Global til at skulle give en del af sin indtjening videre til Nokia.

Bag HMD Global står en række personer, som var en del af Nokia, dengang det var en enorm telefonforretning.

En af dem er Arto Nummela. Han var tidligere chef for salg og produktudvikling og er nu HMD's administrerende direktør.

- Vi vil være en af de største spillere på smartphone-markedet, siger han i et interview med nyhedsbureauet Reuters.

Bestyrelsesformanden hedder Florian Seiche og har en fortid hos både Siemens, Orange, HTC og Nokia.

Han bekræfter ambitionerne.

- Vi kommer ikke til at forbigå nogen markeder på længere sigt, siger Seiche til Reuters og oplyser, at HMD Global allerede har kontorer 40 forskellige steder i verden.

Der venter dog en vanskelig opgave, da Nokia skal op imod nogle meget etablerede spillere som eksempelvis amerikanske Apple og sydkoreanske Samsung. Derudover er en stribe kinesiske lavprisfirmaer dukket op de seneste år.

Modsat disse firmaer har Nokia - eller HMD Global - dog én stor fordel. Det påpeger mobiltelefonanalytiker Ben Wood fra CCS Insight.

- For en ny spiller giver det en øjeblikkelig affyringsrampe at have et etableret brand i ryggen. HMD Global har også ledelseserfaringen. Nøglen til succes vil være at skalere produktionen rigtigt, siger Ben Wood ifølge Reuters.

HMD Global vil foruden smartphones producere simple mobiltelefoner med de mest basale funktioner.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141