23948sdkhjf

Forbrugere forvirres af "naturlig" og "økologisk" kosmetik

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mange forbrugere forbinder naturlig og økologisk kosmetik med sundhed – men det er ikke altid korrekt.

En ny kortlægning fra Miljøstyrelsen viser, at der ikke altid er sammenhæng mellem naturlig og økologisk kosmetik – og sundhed samt renere produkter.

Miljøstyrelsen har spurgt 30 producenter og forhandlere, og hovedparten svarer, at forbrugerne ikke ved, hvad naturlige eller økologiske ingredienser betyder for et produkt.

Det fortæller Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Læs også: Coop.dk udfordrer discount på økologi-priser

- Kosmetikbranchen som helhed tilkendegav, at den ikke mener, at forbrugerne har en forståelse af, hvad økologiske og naturlige anprisninger og mærkningsordninger betyder, men at forbrugerne forbinder økologiske og naturlige kosmetiske produkter med sundere og ’renere’ produkter, lyder det i Miljøstyrelsens kortlægning.

Fire ud af fem kosmetikproducenter har økologiske og naturlige produkter i deres sortiment, og det er ganske enkelt fordi, at forbrugerne efterspørger det.

Læs også: Matas køber succesfuldt dansk makeup-brand for 135 millioner kroner

Miljøstyrelsens kortlæg viser ikke, hvorvidt kosmetik, der markedsføres som økologisk eller naturlig, er mere sundt eller rent i forhold til anden kosmetisk.

Dog viser kortlægningen, at økologisk og naturlig kosmetik indeholder parfumestoffer og allergifremkaldende stoffer – eksempelvis indeholdt 164 af de 372 undersøgte produkter parfumestoffer.

Kortlægningen viste et overordnet billede af, at der er en stor andel kosmetiske produkter på det danske marked, som er anprist som værende økologiske eller naturlige, men som ikke bærer en mærkningsordning.

Kortlægningen viste desuden, at cremer og lotions er blandt de hyppigst forekommende økologiske eller naturlige produkttyper, efterfulgt af renseprodukter, shampoo, balsam og olier, imens fx produkter som parfume og barberskum sjældent markedsføres som økologiske og naturlige.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tre nye i spil til Præstø Apotek

Salling Group trækker t-shirts tilbage efter kopianklager

Bornholmsk brillebutik med vokseværk

Ilse Jacobsen slæber tøjkæde i retten

Kopivarer koster milliardtab i salg og 3800 danske job

Topchef klar til at lukke Matas-butikker

Nyhedsbrev

Matas køber succesfuldt dansk makeup-brand for 135 millioner kroner

Matas-rival har tredoblet omsætningen: Satser nu på udenlandske kunder

Apotekeren rykker ind i Kvickly

Nu åbner de første apoteker i et nyt samarbejde mellem kæden Apotekeren og Kvickly.

Bestseller og Salling Group går sammen i kampen mod Amazon

Amazon vil sælge billige hudplejeprodukter med eftertragtede ingredienser

2

Udenlandsk gigant åbner sin første butik i Danmark

Matas-kunder støtter voldsramte kvinder med en lille halv million

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Medie: Kapitalfond vil sælge Sportmaster

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Adidas sætter turbo på indtjening og salg

Rekordmange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke

Helsam søger ny kædedirektør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Nye omlastestationer reducerer restaffaldet med 40-50 procent

CO2 neutralt website

Dennis scorer 12-taller – og er nu udlært elektriker hos EL:CON

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Send til en kollega

0.198