23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Få benytter sig af samtaler om medicin på apoteket

Siden januar 2016 har kronisk syge kunnet få en samtale på apoteket, der skal sikre, at medicinen bliver taget korrekt.

Det kan være kompliceret at tage sin medicin korrekt, så den virker bedst muligt.





Derfor har personer med en ny-diagnosticeret kronisk lidelse kunnet få en rådgivende medicinsamtale på apoteket siden januar 2016.





Det har 5.221 danskere indtil videre benyttet sig af.





Det

skriver DR Syd

.





Det er en god start, lyder det fra Birthe Søndergaard, der er sundhedsfaglig direktør i Apotekerforeningen. Flere apotekere så dog gerne, at mange flere benyttede sig af samtalerne.





Det gælder blandt andet Shahpour Sobhani, der er leder af Svane Apotek i Aabenraa.





- Både apotekere og læger kan nok blive bedre til at informere patienterne om den her mulighed, siger han til DR Syd.





Men formanden for de praktiserende læger i Region Syddanmark, Jørgen Skadborg, mener slet ikke, at det er apotekerne, der skal holde medicinsamtalerne. Han mener, at samtalerne griber forstyrrende ind i lægernes kommunikation med patienterne.





- Jeg hører fra mine kollegaer, at patienter, der har taget imod sådan en samtale, vender tilbage til lægen og er mere forvirrede end trygge ved den behandling, der foregår, siger han til DR Syd.





Ifølge Apotekerforeningen er det et udbredt problem, at kronisk syge, tager medicinen forkert. Derfor mener Birthe Søndergaard, der er sundhedsfaglig direktør i foreningen, at der er behov for rådgivningssamtalerne.





Medicinsamtalerne er et tilbud til alle nydiagnosticerede kronikere eller forældre til kronisk syge børn. Samtalen er gratis og varer to gange ti minutter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.106