Andelen af danskere, der går op i, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet, steg i løbet af 2016 fra 70 procent til 74 procent. Og danskerne sætter tilsyneladende handling bag ordene. Det skriver Miljømærkning Danmark i en pressemeddelelse.
I hvert fald stiger antallet af danskere, der kigger efter de to mærker, når de handler. Og danskernes gode intentioner bliver tilsyneladende også efterlevet i praksis, bekræfter Martin Fabiansen, der er direktør i Miljømærkning Danmark:
- Vores seneste opgørelse viser, at omsætningen af svanemærkede produkter og serviceydelser i Danmark i 2015 var på mere end 8 mia. kr. Omsætningen er dermed steget med 700 mio. kr. på blot et år. De seneste års markante vækst bekræfter, at både forbrugere og professionelle indkøbere i stigende grad vælger de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser.
Også antallet af handelsnavne fortsætter med at vokse, så Svanemærket og EU-Blomsten nu findes på mere end 14.000 produkter og serviceydelser i Danmark. Det er en stigning på 17 procent på blot et år.
- Der er flere miljømærkede produkter at vælge imellem end nogensinde før. Det tyder på, at producenter og detailhandel også oplever miljømærkerne som en bæredygtig løsning - ikke kun miljømæssigt, men også økonomisk. Nu er opgaven at øge danskernes kendskab til de mange varegrupper med miljømærket udbud, siger Martin Fabiansen.
De forbrugere, der lægger miljømærkede varer i indkøbskurven, er ansvarlige og går op i sundhed. Det mener mere end halvdelen af de danskere, der kender Svanemærket eller EU-Blomsten. Det er især kvinderne, der mener, at indkøb af miljømærkede varer er et udtryk for ansvarlighed og fokus på sundhed:
- 54 procent mener, at dem, der køber miljømærket, er ansvarlige (63 procent kvinder versus 45 procent mænd)
- 52 procent mener, at dem, der køber miljømærket, går op i sundhed (57 procent kvinder versus 46 procent mænd)
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1.006 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 26. august -1. september 2016.
- Omsætningen af svanemærkede produkter og serviceydelser var i 2015 på 8 mia. kr.
- 74 procent af danskerne går op i, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet (YouGov okt 2016)
- 85 procent af danskerne kender Svanemærket - og 44 procent kender EU-Blomsten (YouGov jan 2017)
- Fra oktober 2015 til oktober 2016 er andelen af danskere, der kigger efter Svanemærket, når de handler, steget fra 56 procent til 59 procent. Det tilsvarende tal for EU-Blomsten er en stigning fra 36 procent til 37 procent (YouGov okt 2015 og YouGov okt 2016)
- Svanemærket og EU-Blomsten findes på mere end 14.000 produkter og serviceydelser i Danmark - blandt andet vaskepulver, bagepapir, legetøj, møbler, byggematerialer, boliger, hoteller og bilvaskehaller.