23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Amerikanerne smider hår i Pandoras successuppe

Der er mange succeshistorier for Pandora i første kvartal. Men et trængt marked i USA er en stort streg.

De amerikanske forbrugere er ikke, hvad de har været for Pandora. Og det kan tydeligt ses i regnskabet for årets tre første måneder.

USA er verdens største økonomi og et af Pandoras største markeder. Derfor kaster en nedgang på markedet en skygge over fremgang steder som Kina.

- Pandoras forretning i USA er fortsat påvirket af et svært detailmiljø, som skyldes en fortsat nedgang i antallet af besøgende i amerikanske indkøbscentre.

- Denne udvikling kunne ses i en nedgang på 3 procent i det direkte sammenlignelige salg i Pandora-ejede konceptbutikker, skriver selskabet i regnskabet.

Samlet solgte Pandora smykker for 5,2 milliarder kroner i årets tre første måneder. Det er en vækst på otte procent.

Salget i Nord- og Sydamerika faldt dog med fem procent til 1,7 milliarder kroner, trukket ned af et fald i salget i USA på syv procent.

- Det amerikanske marked er udfordrende lige nu, selv når man korrigerer for engangsposter.

- Det ligner, at markedet er bremset op. Det vil være noget, investorerne vil fokusere på, siger Pandora-analytiker hos Sydbank, Søren Løntoft Hansen.

USA er ikke det eneste sted, væksten er dæmpet af. Også i Storbritannien og Tyskland går det kun sløvt frem.

- På positivsiden er der solid vækst i mange af de markeder, der skal kompensere for faldet i væksten i de modne markeder, siger Søren Løntoft Hansen.

- Der er lande som Italien, Frankrig og Kina, siger Søren Løntoft Hansen.

Salget i Italien steg med 23 procent i første kvartal, salget i Frankrig steg med 15 procent, og det kinesiske salg bragede op med 125 procent.

Omsætningen i Asien og Stillehavsområdet, der også tæller Australien, steg med 44 procent i første kvartal til 1,3 milliarder kroner.

- Det er positivt, men der er ingen tvivl om, at udviklingen i USA er et stort hår i suppen, siger Søren Løntoft Hansen.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|