23948sdkhjf

Virtual reality skal give detailbranchen nye salgsfordele

VR skal give kunden en fornemmelse af, hvordan større indkøb vil se ud, når de står derhjemme. Men den kan også give nethandlen nogle af de muligheder, som i dag er forbeholdt de fysiske butikker.
Virtual reality (VR) er på vej til at indtage detailhandlen.

Teknologien skal være med at til give kunderne indtryk at, hvordan eksempelvis store forbrugsgoder vil se ud når de står derhjemme. Eller vise forskellige muligheder for at indrette et helt rum. Men også ferieindustrien og netbutikkerne har fået øjnene op for mulighederne.

En af pionererne herhjemme er køkkenleverandøren Invita, der netop er i gang med at tage en VR-løsning i brug i kædens 21 butikker.

- I de fysiske butikken står kunden overfor de enkelte produkter. Men man står aldrig overfor sit eget, nye køkken. Det bliver jo designet individuelt hver gang, og kunderne har ofte svært ved at forestille sig, hvordan det ser ud hjemme hos sig selv. Derfor er det en kæmpe fordel, at de med VR kan opleve sit eget indretning, inden man beslutter sig, forklarer marketingdirektør hos Invita Helle Fyllgraf Holst til Leder Idag.dk.

Med VR-briller kan kunden se det nye køkken i en meget virkelighedstro version, hvor de samtidig kan få en god rumfornemmelse af indretningen. Det kan gøre beslutningsgrundlaget langt bedre, mener marketingdirektøren:

– Vi har hidtil i køkkenbranchen haft en udfordring med at vise kunden et færdigt resultat, men det kommer vi meget tæt på med den nye løsning. Det er jo en stor beslutning at købe nyt køkken. For mange er det måske første og eneste gang, de kommer til det, fortsætter hun.

Udfordring for detailbranchen

"Det er kun et spørgsmål om få år, før alle kommer til at bruge teknologien"

Ifølge Jarle Fink Kondrup, der arbejder med VR til detail- og oplevelsesbranchen hos Innovation Labs, er teknologien bag virtual reality i dag fuldt ud brugbar til at give den nødvendige
oplevelse. Men detailbranchen skal lære at lave indhold virtuelt, så det understøtter beslutningsprocessen og købsoplevelsen:

Læs også: For to milliarder ny produktion til køkkenkæmpe

– Det er stadigt kun få detailforretninger, der har kastet sig ud i VR-mulighederne. Men det er kun et spørgsmål om få år, før alle kommer til at bruge teknologien til dagligt, når vi skal inspireres til den type af indkøb. At store teknologiaktører som Facebook og Google allerede har integreret teknologien på deres platforme, plejer også at være en meget god indikator for succes og for en bredere udbredelse, siger han.

Ifølge Jarle Fink Kondrup kan VR bidrager positivt til oplevelsen og dermed give en konkurrencefordele, hvis indholdet er målrettet og tænkt ind i en større forretningsmæssig sammenhæng.

Net-handel bliver tredimensionel
Men mulighederne for at bruge VR i sin markedsføring gælder ikke kun butikker som Invita, hvor kunden kan få hjælp til at indrette et helt rum og bedømme, hvordan de forskellige sammensætninger og muligheder vil se ud i virkeligheden.

Udfordring tages op onsdag
At handelsvirksomheder om nogen er udfordret af de nye teknologiske muligheder betyder at emnet står højt på dagsordene onsdag, hvor DI Handel på sin årsdag har samlet eksperter i bl.a. virturel reality. under overskriften - en del af salgets hverdag
Også mange andre brancher, som eksempelvis sommerhusudlejning og hoteller kan få glæde af udvikling.

Men samtidigt vil teknologien betyder, at nethandlen kan erobre nogle af de fordele, som i dag er forbeholdt de fysiske butikker. For mens man i butikken kan tage varerne op og vende og dreje dem, er det svagheden
for den elektroniske handel, hvor kunden ikke kan røre ved det, han eller hun er ved at købe. Til gengæld sidder kunden netop i forvejen ved sin computer, og dermed blvier det lettere at tilbyde VR for at give en helt ny oplevelse, der bringer net-butikkerne tættere på den kundeoplevelse, der i dag er i den fysiske butik.

Tættere kunderelationer
Hos Invita er der store forhåbninger til de nye VR-muligheder, og sammen med andre initiativer på den digitale front og i butikken skal det være med til at skabe den ideelle kundeoplevelse.

Læs også: Generationsskifte i Invita Odense

- Selvfølgelig kan netbutikker skabe en god oplevelse med VR, men det vil typisk være, hvor du kan se de fysiske produkter og handle direkte. Det er et andet formål med VR end det, Invita ønsker at give kunderne, forklarer Helle Fyllgraf Holst fra Invita til Leder Idag.dk

– Vores formål er at styrke kundevejledningen og præsentationen af vores løsninger for på den måde at skabe tættere kunderelation, siger Helle Fyllgraf Holst.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094