Pandoras guld skinnede mindre i første halvår

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Smykkeselskabet Pandora vokser stadig solidt, men i andet kvartal var der udfordringer, ikke mindst i USA.

Pandora øgede omsætningen med 10 procent til 10,0 milliarder kroner i første halvår. Det amerikanske marked har det dog stadig hårdt, og her var næsten ingen vækst at finde.

Det viser regnskabet for andet kvartal, de tre måneder der slutter med juni, der netop er offentliggjort.

- Vi er godt tilfredse med resultatet for andet kvartal, hvor vi opnåede tocifret omsætningsvækst og fortsat sund lønsomhed.

- Markeder som eksempelvis Kina, Italien, Storbritannien og Australien klarede sig godt, skriver administrerende direktør Anders Colding Friis i regnskabet.

Omsætningen i andet kvartal var dog en kende lavere end de 4,9 milliarder kroner, analytikerne hos bankerne forventede ifølge Ritzau Estimates.

Mens der er fremgang over det meste af verden, stod Pandora i stampe i Nord- og Sydamerika, hvor det specielt er USA, der er en sten i skoen.

Salget i Nord- og Sydamerika faldt med to procent i første halvår til 3,4 milliarder kroner.

- Detailmiljøet i USA er fortsat udfordrende, men vi har med vores strategi opnået en stærk forbedring i resultaterne fra vores netværk af konceptbutikker. Derudover ruller vi en række initiativer ud for at styrke vores amerikanske forretning yderligere, skriver Anders Colding Friis.

Læs også: Pandora klarede sig bedst i trist november

Mens USA altså var en sten i skoen kunne Pandora glæde sig over en voldsom vækst i Asien. Omsætningen i regionen nåede 2,3 milliarder kroner i første halvår efter en vækst på 40 procent.

- Omsætningsvæksten var drevet af et stærkt salg i Australien på 12 procent og Kina på 91 procent.

- Resultaterne var understøttet af et stærkt salg i eksisterende butikker og tilføjelsen af 99 nye konceptbutikker i de seneste 12 måneder, hvoraf 67 blev åbnet i Kina, skriver Pandora.

Læs også: Pandora var med til at give C20 den bedste dag siden april

Mens salget altså går solidt frem, så haltede det med indtjeningen for Pandora. Høje driftsomkostninger betød, at selskabet fik en driftsmargin - andelen af omsætningskroner der bliver til driftsresultatet, på 33,4 procent i andet kvartalet.

Det er langt under de 38 procent, der er målsætningen for hele året.

- De højere driftsomkostninger var primært drevet af stigende salgs- og distributionsomkostninger som følge af den stigende omsætningsandel fra Pandora-ejede butikker, skriver selskabet i sit regnskab.

/ritzau/
Mere om: Pandora


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kvinder køber tøj til mænd – men ikke omvendt

Der er dog en enkelt undtagelse.

Boozt.com åbner kosmetikbutik i hjertet af København

Dametøjsforretning inviterer mændene inden for

Apotek og Matas under samme tag er en succes

Konceptet udvides til flere steder i landet.

53-årig solgte kopivarer i tusindvis

Mand risikerer fængsel i stor sag om salg af kopivarer

Tøjkæde advarer mod MobilePay-svindel

Blev franarret tøj for næsten 40.000 kroner via mobilappen. Tjekkede kvitteringen men pengene gik ikke ind på kontoen.

Nyhedsbrev

Kriseramte Bianco har lukket butikker på stribe

Nyt regnskab afslører endnu et stort underskud.

Pandora klarede sig bedst i trist november

Tøjbrand åbner butik i Aarhus

Oplevelser skal slå nethandlen

Roskilde-optiker bliver del af kæde

Webshopping lukker Slagelse-butik

Tyve løb med underbukser i Faxe

Eventyrsport: Specialisering er nøglen

Pandora var med til at give C20 den bedste dag siden april

H&M er i alvorlig krise

Analytikere advarer blandt andet om, at virksomheden ikke satser tilstrækkeligt på sit digitale univers.

Jyske modekøbmænd sælger stangtøj for milliarder

Salg på nettet driver Bestseller frem

Den enorme, danske tøjkoncern Bestseller har øget både salget og resultatet. Men ikke så meget som håbet.

Svanemærkets krav varierer efter produkt

Må svanemærkede produkter indeholde parfume? Det kommer an på, hvilken produktkategori de tilhører.

24-årig åbner tøjbutik i Middelfart

Sammen om outletbutik

Butiksejer: Horsens manglede herretøjsbutik

Apoteker slåes sammen af styrelse

Wood Wood åbner i nyt lufthavnsområde

Dansk Outlet genåbnede i Helsingør

Bestseller-butik glæder sig over flytning

Webshop bygger på med fysisk butik

1

Skoforretning lukker efter 40 år

Sofakompagniet skifter CEO

Årets butik: No 10 blev nummer 1.

Sensommeren bød på lavere tøjsalg i IC Group

Tøjbutik ramt af tredje indbrud siden i sommers

Solid vækst i designbranchen

Trendy tøjbutik konkurs

Haderslev-modebutik skifter navn og adresse

Mater åbner københavnsk showroom

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tilbud fra Ondisplay

Ny erhvervsformidler går efter jubilæer i ButiksKompagniet

Tilskud til robotter og automatisering?

Kunderne betaler kontaktløst

Butikslokale i Latinerkvarteret skiftede hænder på én uge

Fokus på mersalg med Ondisplay

Byens Ejendom afholder konference - Ringsted investerer 12 milliarder i byudvikling

Gratis rejse til Rioja for importører af spansk vin og fødevare

Konkurrence: Stregkoder kan også være sjove!

Øget fokus på din virksomhed og produkter med Ondisplay

Hvordan kan jeg nemt spare på energien?

Arbejder du med IT-sikkerhed i din virksomhed?

De vil gerne tale med os ...

Digital skiltning hos Restaurant Italiano

Nu starter udsalget snart, og vi har skiltene

Svensk distributør søger nye økologiske/sunde madvarer og nonfood produkter

Hos Profilpartners elsker vi udfordringer!

Sæt fokus på dine produkter og din virksomhed

Hvad er Humanitarian Logistics?

Kosmetikindustrien efterlyser rammer for brugen af alger

Succesfuld MTB-webshop crowdfunder sig til nye lokaler

Velkommen til årets bedste, gratis julekalender!

UPS går i cloud – administrer den fra din smartphone

Ruko introducerer ny enkel stand-alone adgangskontrol

Hvad betyder grøn fornuft og sund energi?

Send til en kollega

0.224