For nyligt
overtog Amazon det amerikanske svar på Irma, dagligvarekæden Whole Foods, og i denne uge har internetgiganten så indledt sin nye prisstrategi, skriver Berlingske.
Amazon har sat priserne ned med op til 40 pct. på mange varer, og det er første skridt mod en omvæltning af hele markedet - også i Danmark, spår avisen.
Opkøbet og de nye priser har sendt chokbølger igennem hele branchen, og strategien er klassisk Amazon, som den kendes fra blandt andet bog- og teknologimarkedet. Ved at indføre markant lavere priser kan Amazon hurtigt vinde store markedsandele fra konkurrenterne.
- Når priserne falder i Whole Foods, svarer det til, at priserne falder i Irma. Og hvorfor skulle man så ikke handle der? De har gode varer og et godt image. Det presser de andre dagligvarekæder helt sindssygt. Det er virkelig en »game changer, siger Dorte Wimmer, der er ekspert i detailhandel og direktør hos Retail Institute.
Hun mener, at det bare er et spørgsmål om tid, inden Amazon for alvor rammer Danmark.
I forrige uge
, at priserne på mere end 2000 dagligvarer vil blive nedsat betydeligt.
