23948sdkhjf

Bilbranche: Politiske forhandlinger har kostet dyrt

Branchen vil hellere have en stor reform af bilafgifterne med det samme end en hurtig mindre justering.
En kortsigtet justering af bilafgifterne kan være brugbar. Men det vil ikke håndtere alle de problemer, som det nuværende system har.

Det mener De Danske Bilimportører. De ser i stedet hellere en stor reform nu i stedet for ambitionen om en mindre justering, som der ifølge Ritzaus oplysninger er ved at være enighed om mellem regeringen og Dansk Folkeparti.

De neddroslede ambitioner følger flere ugers forhandlinger, der har sænket bilsalget, mens mulige købere afventede, at bilerne potentielt kunne blive billigere.

Både De Danske Bilimportører samt Jan Lang fra bilbasen.dk har svært ved at se, at gevinsten ved en justering af det nuværende system opvejer omkostningerne.

Bilimportørerne er også utilfredse.

- Det har været et forfærdeligt forløb, at det her foregår for åbent tæppe. Det skulle det aldrig have gjort, siger Gunni Mikkelsen, der er direktør for De Danske Bilimportører.

- Vi har de ekstra dage, det tager at lave en reform.

Han påpeger, at det nuværende system har flere problemer. Afgifterne belønner ikke nødvendigvis de mest miljørigtige eller sikre biler.

Derudover kan leasingbiler, som eksempelvis erhvervsmediet finans.dk har beskrevet, slippe billigt i afgifter.

Derfor vil Gunni Mikkelsen gerne se justeringen af afgiftssystemet, før han glæder sig over afklaringen.

- Kan man ikke lave den rigtige reform, skal man blive i det nuværende registreringsafgiftssystem, sætte procentsatserne ned og gøre det miljørigtigt. Men det håndterer ikke de leasingproblemer, der har været de seneste år, siger han.

Bilbasen.dk står for salg af brugte biler. Her har markedsanalytiker og pr-ansvarlig Jan Lang også svært ved at se gevinsten.

Han kalder en afklaring et skridt i den rigtige retning, men mener ikke, at det har været det værd at lægge "branchen brak i en måned".

- Man har stillet et stort skridt i den rigtige retning i udsigt. Men det, som det er blevet til, synes jeg ikke, at man kan lægge en hel branche død i måned for, siger han.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125