23948sdkhjf

Supermarkedsgiganter byder Apple Pay velkommen

Dansk Supermarked og COOP vil gerne lade kunderne betaler med Apple Pay. Begge har ellers sagt nej til bankernes MobilePay. Apples forretningsmodel vil udfordre MobilePay
Meldingerne fra både Dansk Supermarked og Coop er ikke til at misforstå.

- I Dansk Supermarked kan kunderne godt betale med Apple Pay, hvis de ønsker det, siger kommunikationskonsulent Kasper Reggelsen til Økonomisk Ugebrev .

- Når der er kundeinteresse for at betale med Apple Pay, vil vi tilbyde det, siger Jens Juul Nielsen, kommunikationsdirektør i Coop.

IT-giganten Apple annoncerede tidligere i år, at Danmark er med på listen over lande, hvor Apple Pay vil blive tilgængeligt allerede i år. Og det bliver med en helt ny forretningsmodel.

Hvem skal betale?
Apple Pay er nemlig gratis både for private og for butikkerne. I stedet er det bankerne, som kommer til at betale Apple, når kunderne bruger Apple Pay.

I Danmark var det bankerne, der opfandt Dankortet. Og bankerne var stærke nok til at vælte udgifterne over på detailhandelen, der jo slap for at håndtere kontanter, lød argumentet.

Samme princip gik igen, da MobilePay blev lanceret af en bank, nemlig Danske Bank. I første omgang var MobilePay gratis, men også kun beregnet til overførsel af penge mellem private. Da detailhandelen også skulle til at modtage pengebetalinger via MobilePay, blev der lagt gebyrer på.

Men Apple er ikke en bank. Og Apple har gennem historien vist evnen til at gå utraditionelle veje og få succes med det. Og professor i digitalisering ved CBS Jan Damsgaard spår også Apple gode chancer for at få fodfæste i Danmark.

- Næsten hver anden dansker har en Iphone, og det er et af de højeste tal i verden. Danskerne elsker Apple og er ekstremt trofaste og loyale overfor brandet, siger han til Økonomisk Ugebrev.

Infrastrukturen er på plads for Apple. Alle butikkernes terminaler, der kan modtage kontaktløse Dankort, vil også kunne modtage Apple Pay. Og Nets har tilkendegivet, at der er gjort klar til at køre Apple Pays transaktioner gennem deres system. Detailhandelen har dermed ingen omkostninger ved at lade kunderne betale med Apple Pay.

- Det afgørende for os er, at det skal være så nemt, enkelt og hurtigt som muligt for kunderne at betale. Derfor har vi valgt det mobile Dankort. Skulle vi også have MobilePay, skulle vores kassemedarbejdere altid spørge kunderne, om de ønsker at betale med den ene eller anden løsning for at aktivere den betalingsform, kunden ønsker. Det ville vi gerne undgå for at have det bedste flow ved kassen, siger Kasper Reggelsen.

Fra Jens Juul Nielsen i COOP lyder argumentet i dag om fravalget af MobilePay: ”Vi testede sidste år MobilPay i et antal butikker, og der var ingen forbrugerinteresse for at anvende det. Derfor har vi i øjeblikket ikke planer om at bruge det.”

Begge understreger dog samtidig, at netop omkostningerne ved MobilePay også var stærkt medvirkende til, at MobilePay blev valgt fra.

Attraktivt for bankerne
Apple er lige nu på jagt efter danske banker, der udsteder kort og gerne vil samarbejde med Apple og altså også gerne betale for det. Hvor meget bankerne skal betale er som alting ved Apple en velbevaret hemmelighed.

Da Apple Pay for et par år siden rykkede ind i England og lavede aftaler med en lang række banker, lykkedes det ifølge Financial Times de britiske banker at få reduceret gebyret til Apple Pay kraftigt i forhold til, hvad amerikanske banker betaler.

Ifølge Financial Times betaler amerikanske banker omkring 15 cents for hver 100 dollar transaktioner, mens britiske banker slipper med “nogle få cents” per 100 pund transaktioner. Hverken bankerne eller Apple har ønsket at bekræfte poplysningerne.

Ifølge Jan Damsgaard fra CBS kan der være en god grund for enkelte danske banker at indlede et samarbejde med Apple Pay.

- Der vil givetvis være flere banker, der gerne vil betale Apple, for derved at få den medieomtale, samarbejdet vil medføre. Og dermed også få kontakt til flerenye kunder. Og da antallet af transaktioner i starten nok vil være begrænset, vil det også være en behersket udgift for banken i forhold til den upside, der ligger i samarbejdet, siger Jan Damsgaard.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142